عنوان | شأن اخلاقی جنين و ولوج روح |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اخلاق و تاریخ پزشکی - مركز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران - علمی پژوهشی شماره 0 و 2 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنین ولوج روح شأن اخلاقی |
چکیده |
اتخاذ بسياری از تصميمات در اخلاق پزشکی بهويژه در ملاحظات اخلاقی آغاز و پايان حيات به تعريف ما از انسان و جايگاه اخلاقی او بستگی دارد. برای شخص انگاشتن فردی از گونهی انسانی ملاکهای گوناگونی مطرح شده است، از جمله : زمان لقاح، لانهگزينی در رحم، تکامل سيستم حسی و عصبی، حرکت جنين در رحم مادر، تولد و آگاهی و خود آگاهی. بر همين اساس، زمان تبديل موجود انسانی به شخص در ديدگاههای مختلف متفاوت است. در باور اديان ابراهيمی انسان علاوه بر ابعاد جسمانی دارای جنبههای روحانی نيز است و با استناد به همين امر میتوان شأن اخلاقی او را تعريف کرد. در اين ديدگاه شخصانگاری موجود انسانی همزمان با روحدار شدن او معنا میيابد. اما روح و نحوهی ولوج آن به بدن پديدهای غيرمادی است. اين سخن به معنای نفی تأثير و ارتباط اين پديده يا تقارن آن با برخی آثار مادی و جسمانی در انسان نيست. پس، اين احتمال وجود دارد که به جهت ارتباط تنگاتنگ روح با بدن، بتوان بروز تحولاتی در جسم را مشخص کرد که از طريق آنها بتوان زمان ولوج روح را حدس زد يا چنين ادعا کرد که برای روحدار شدن جنين رسيدن به حد خاصی از تکامل جسمانی لازم است. در اين راستا امکان طرح اين پرسش فراهم میآيد که گرچه رويکرد فقه اسلامی به مسألهی ولوج روح و تعيين زمان حدود 120 روزگی جنين برای وقوع چنين امری، رويکردی عملگرايانه و با توجه به اهميت حيات انسان در دين اسلام است، اما آيا میتوان پس از آنکه جنين از لحاظ فيزيکی کامل شد او را برای پذيرش روح آماده دانست و از آن زمان او را شخص انسانی بهحساب آورد و به تبع آن کليهی آثار و تبعات اخلاقی مترتب بر شخص را بر او وارد دانست؟ * فایل بارگذاری خواهد شد * |
کد مقاله | 18496 |
تعداد بازدید | 530 |
|