عنوان
|
اثر آموزش بر آگاهی و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در دانشآموزان دختر دبيرستانی شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ايمنی اکتسابی (ايدز) |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
آسیه پیرزاده - غلامرضا شریفی راد |
مشخصات نشریه
|
دانشگاه علوم پزشکی گرگان شماره 3 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
محدوده صفحات
|
71-66 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر آگاهی اصفهان دانشآموزان مدل اعتقاد بهداشتی دانشآموزان دختر دبیرستانی ایدز دانشآموزان دبیرستانی آموزش
|
چکیده
|
زمينه و هدف: هر چند سندرم نقص ايمني اکتسابي از نظر پزشکي مهم است؛ ولي به عنوان يک رفتار شخصي و يک پديده اجتماعي و فرهنگي از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و نوجوانان به عنوان جمعيت در معرض خطر شناخته شده اند. تنها راه موثر عليه ايدز آموزش بهداشت است. اين مطالعه به منظور تعيين اثر آموزش بر آگاهي و سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي در دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر اصفهان در ارتباط با سندرم نقص ايمني اکتسابي (ايدز) انجام شد.\r\nروش بررسي: اين مطالعه شبه تجربي روي 72 دختر دبيرستاني شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. دانش آموزان به دو گروه 36 نفري مداخله و شاهد تقسيم شدند. براي گروه مداخله جلسات آموزشي در دو جلسه با استفاده از روش سخنراني و بحث گروهي انجام گرفت و براي گروه شاهد هيچ آموزشي صورت نگرفت. پرسشنامه 3 قسمتي شامل مشخصات دموگرافيک، آگاهي و سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي به وسيله خودگزارش دهي تکميل گرديد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS-18،paired t-test و independent t-test تجزيه و تحليل شدند.\r\nيافته ها: در ابتداي مطالعه ميانگين آگاهي، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده بين دو گروه اختلاف آماري معني داري نداشت. در انتهاي مطالعه ميانگين آگاهي، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده در گروه مداخله افزايش آماري معني داري نشان داد (P < 0.05)؛ اما ميانگين حساسيت درک شده در گروه مداخله اختلاف آماري معني داري نداشت.\r\nنتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد که آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتي سبب بالا رفتن شدت درک و منافع درک شده و نيز کاهش موانع درک شده در دانش آموزان دختر گرديد؛ اما اثر آماري معني داري بر حساسيت درک شده نداشت.
|