• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثير برنامه آموزشی توأم ايدز و مهارت‌های ارتباطی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در رابطين سلامت (زنجان 90-1389)
تعداد صفحات 16
نویسنده محمدمسعود وکیلی - علیرضا حیدرنیا - شمس الدین نیکنامی - نورالدین موسوی نسب
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی زنجان - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی زنجان - علمی پژوهشی پیاپی 77
تاریخ انتشار زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 93-78
زبان فارسی
کلید واژه مهارت ارتباطی  مدل اعتقاد بهداشتی  زنجان (شهرستان)  تأثیر آموزش  ایدز  سازه  برنامه‌های آموزشی  
چکیده زمينه و هدف: ايدز تمامي کشورهاي دنيا و همه گروه هاي جنسي، سني و نژادي را تحت تاثير قرار داده است. آمارها نشان دهنده موارد عفونت و ابتلاي به ايدز در منطقه و ايران مي باشد. هدف اين مطالعه ارزيابي تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي به رابطين سلامت شهر زنجان، بر سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي در مورد ايدز بود. \r\nروش بررسي: در اين مطالعه نيمه تجربي، تعداد 80 رابط سلامت متاهل واقع در گروه سني 20 تا 40 سال از 11 پايگاه بهداشت شهر زنجان انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که قبل و 20 هفته بعد از اتمام مداخله آموزشي تکميل شد. جهت گروه مداخله کارگاه آموزشي ايدز و مهارت هاي ارتباطي و جهت گروه کنترل کارگاه آموزشي ايدز اجرا شد. داده ها با آزمون هاي آماري تي مستقل، تي زوج، همبستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيره تحليل شدند. \r\nيافته ها: آزمون آماري تي زوج نشان داد در گروه مداخله ما بين نمرات حساسيت درک شده (0.010 = P)، شدت درک شده (0.003 = P) و موانع درک شده (0.0001 > P)، قبل و بعد از مداخله آموزشي اختلاف آماري معني دار وجود داشت ولي درسازه هاي خودکارآمدي درک شده، منافع درک شده و قصد رفتاري، اين اختلاف معني دار نبود. در گروه کنترل آزمون آماري تي زوج فقط در ساز ه موانع درک شده، اختلاف آماري معني دار را نشان داد (P < 0.0001) و نمره سازه خودکارآمدي درک شده نيز، کاهش جزيي داشت. يافته هاي مطالعه نشان داد سازه خودکارآمدي درک شده بيشترين توان پيش گويي کنندگي قصد رفتار را دارا بود. \r\nنتيجه گيري: افزايش بيشتر نمرات سازه هاي مدل اعتقاد بهداشتي در گروه مداخله، حاکي از نقش مثبت آموزش توام مهارت هاي ارتباطي در کنار ايدز مي باشد. نتايج اين مطالعه لزوم ارتقاي دانش و مهارت هاي ارتباطي رابطين سلامت را مورد تاکيد قرار مي دهد.

کد مقاله 18400
تعداد بازدید 487

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397