عنوان
|
تأثير آموزش جنسی بر مبنای تئوری رفتار برنامهريزی شده، بر عملکرد جنسی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری مشهد |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
حسین ابراهیمیپور - زینب جلمبادانی - نوشین پیمان - حبیب الله اسماعیلی - علی وفایی نجار |
مشخصات نشریه
|
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شماره 1 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
محدوده صفحات
|
67-58 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن اختلالات جنسی عملکرد جنسی زنان آموزش جنسی مشهد عملکرد جنسی مشکلات جنسی زنان نظریه رفتار برنامهریزی شده
|
چکیده
|
زمينه و هدف: بيش از نيمي از مشكلات جنسي كه باعث نابودي زندگي و روابط زناشويي مي شود، به علت آگاهي ناكافي يا عقايد نادرست در مورد روابط جنسي ايجاد مي شود. تئوري رفتار برنامه ريزي شده (Theory of Planned Behavior)، يكي از تئوري هاي مهمي است كه فرايند اصلي پذيرش رفتارهاي بهداشتي را توضيح مي دهد. اين مطالعه، آموزش جنسي بر مبناي تئوري رفتار برنامه ريزي شده بر عملكرد جنسي زنان متاهل مراجعه كننده به مراكز بهداشتي و درماني تحت پوشش مركز بهداشت شهرستان شماره يك مشهد را مورد بررسي قرار داد.\r\nروش تحقيق: اين مطالعه نيمه تجربي به صورت قبل و بعد، بر روي 80 نفر از زنان مراجعه كننده به مراكز بهداشتي و درماني مشهد كه در دو گروه مداخله و كنترل قرار گرفتند، انجام شد. روايي صوري، روايي محتوي و پايايي پرسشنامه محقق ساخته اي ، به وسيله آلفاي كرونباخ و آزمون- بازآزمون تعيين شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS (ويرايش 5/11) و آزمون هاي ضريب همبستگي اسپيرمن و آناليز رگرسيون، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.\r\nيافته ها: پس از مداخله آموزشي، ميانگين امتيازات آگاهي، نگرش، درك كنترل رفتار، قصد و عملكرد جنسي در گروه مداخله، به صورت معني داري افزايش پيدا كرد. اين تغييرات در گروه كنترل معني دار نبود؛ همچنين تفاوت آماري معني داري در هنجارهاي انتزاعي دو گروه بعد از مداخله به وجود نيامد.\r\nنتيجه گيري: با توجه به تاثير آموزش در ارتقاي عملكرد جنسي زنان، پيشنهاد مي شود كارگاه هاي آموزشي بهبود عملكرد جنسي، با هدف پيشگيري از مشكلات جنسي با حضور زوجين در مراكز بهداشتي درماني داير گردد.
|