عنوان | مقايسه راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان در دانشآموزان راست برتر و چپ برتر، جنسيت و ماه تولد |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | مرداد و شهریور - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 232-225 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت تنظیم هیجانی دانشآموزان دست برتری ماه تولد راست برتر چپ برتر سبکهای شناختی تنظیم هیجان |
چکیده |
زمينه و هدف: درك روابط بين مغزـ رفتار بر اساس تفاوت هاي جنسيتي و فردي، زمينه كارآمدتري براي مداخلات آموزشي و رفتاري فراهم مي آورد. هدف اين مطالعه مقايسه راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان در دانش آموزان راست برتر و چپ برتر با تاكيد بر جنسيت و ماه تولد بود. \r\nروش بررسي: اين پژوهش توصيفي، علي ـ مقايسه اي بر روي 597 دانشآموز دبيرستاني(309 دختر، 288 پسر) كه به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند، انجام شد. نمونه ها به دو مقياس سياهه دست برتري چاپمن و راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان گانفسكي پاسخ دادند. داده ها با آزمون هاي آماري تي مستقل، آماره نيكويي و مجذور كاي تجزيه و تحليل شدند. \r\nيافته ها: دانش آموزان چپ برتر به طورمعني داري در راهبرد نشخوار فكري نمرات بالاتري كسب كردند، ولي ميانگين نمرات دانش آموزان راست برتر درراهبرد تمركز مجدد و برنامه ريزي به طور معني داري از لحاظ فراواني چپ برتري در پسرها بالاتر بود و نتايج از نقش ماه تولد در دست برتري حكايت نداشت.\r\nنتيجه گيري: نتايج حمايت ديگري از نفش جانبي شدن در تنظيم هيجان را ارايه نمود و هم چنين اين يافته ها كاربردهاي ضمني براي متخصصاني كه مداخلات و برنامه هاي خود را بر اساس تنظيم هيجانات طراحي مي كنند، به همراه دارد. |
کد مقاله | 18258 |
تعداد بازدید | 444 |
|