عنوان
|
مقايسه رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و متغير خودپنداره با سبکهاي مقابلهاي در دانشجويان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالي ارم شيراز |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
رؤیا طاهری - کرامت اله زندی قشقایی - نازنین هنرپروران |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 70 |
تاریخ انتشار
|
مهر و آبان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
369-359 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر راهبردهای مقابلهای دانشجو خودپنداره الگوی ارتباطی شیراز دانشجویان پسر ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده دختر و پسر دانشجویان دختر و پسر الگوی ارتباطی خانواده
|
موضوع
|
روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
زمينه و هدف: با توجه به اينكه افراد در برخورداري از سبك هاي مقابله با استرس متفاوت مي باشند، هدف اين مطالعه مقايسه رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و متغير خود پنداره با سبك هاي مقابله اي در دانشجويان دختر و پسر موسسه آموزش عالي ارم شيراز بود.\r\nروش بررسي: در اين مطالعه همبستگي تعداد 234 نفر از دانشجويان موسسه آموزش عالي ارم شيراز به روش تصادفي ساده در سال 90- 89 انتخاب شدند. از اين تعداد229نفر(91 پسر و 119 دختر) به سئوالات سه پرسشنامه ابزار تجديد نظر شده الگوهاي ارتباطي خانواده كوئرنروفيتزپاتريك، پرسشنامه خود پنداره مقابله با موقعيت هاي استرس زا، اندلر و پاركر پاسخ دادند. داده ها با آزمون هاي آماري همبستگي پيرسون و تي مستقل مورد تجزيه و تحليل شدند.\r\nيافته ها: بين ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و خود پنداره با مولفه هاي سبك هاي مقابله اي در دو گروه دانشجويان دختر و پسر رابطه معني داري وجود داشت. در گروه دختران سبك هاي مقابله اي مساله مدار و سبك مقابله اجتنابي با متغير گفت و شنود و سبك مقابله اي هيجان مدار با متغير همنوايي داراي رابطه مثبت و معني داري بود\r\n(P < 0/05) در گروه پسران سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله هیجان مدار با متغعیر همنوایی دارای رابطه مثبت و معنیداری بود. همچنین در ارتباط با متغیر خودپنداره نتایج نشان داد که این متغیر در گروه دختران با سبک مقابلهای مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و معنیداری بود، اما در گروه پسران، متغیر خودپنداره تنها با متغیر سبک اجتنابی دارای رابطه مثبت و معنیدار بود (P < 0/05). همچنین در سبک مقابلهای هیجان مدار تفاوت معنیداری بین دو گروه دختران و پسران مشاهده شد، به این ترتیب که در گروه دختران سبک مقابله هیجان مدار (51/48) بیشتر از نمره این سبک در گروه پسران (48/18) بود (P < 0/05). \r\nنتیجهگیری: الگوهای ارتباط خانواده و خودپنداره در ایجاد سبکهای مقابلهای اثربخش است، بنابراین شیوههای آموزش و ارتقاء متغیرهای یاد شده در خانوادهها، به خصوص برای جوانان ضروری و لازم است.
|