• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و متغير خودپنداره با سبک‌هاي مقابله‌اي در دانشجويان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالي ارم شيراز
تعداد صفحات 11
نویسنده رؤیا طاهری - کرامت اله زندی قشقایی - نازنین  هنرپروران
مشخصات نشریه ماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 70
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 369-359
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان دختر  راهبردهای مقابله‌ای  دانشجو  خودپنداره  الگوی ارتباطی  شیراز  دانشجویان پسر  ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده  دختر و پسر  دانشجویان دختر و پسر  الگوی ارتباطی خانواده  
موضوع روابط خانوادگي     جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده زمينه و هدف: با توجه به اينكه افراد در برخورداري از سبك هاي مقابله با استرس متفاوت مي باشند، هدف اين مطالعه مقايسه رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و متغير خود پنداره با سبك هاي مقابله اي در دانشجويان دختر و پسر موسسه آموزش عالي ارم شيراز بود.\r\nروش بررسي: در اين مطالعه همبستگي تعداد 234 نفر از دانشجويان موسسه آموزش عالي ارم شيراز به روش تصادفي ساده در سال 90- 89 انتخاب شدند. از اين تعداد229نفر(91 پسر و 119 دختر) به سئوالات سه پرسشنامه ابزار تجديد نظر شده الگوهاي ارتباطي خانواده كوئرنروفيتزپاتريك، پرسشنامه خود پنداره مقابله با موقعيت هاي استرس زا، اندلر و پاركر پاسخ دادند. داده ها با آزمون هاي آماري همبستگي پيرسون و تي مستقل مورد تجزيه و تحليل شدند.\r\nيافته ها: بين ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده و خود پنداره با مولفه هاي سبك هاي مقابله اي در دو گروه دانشجويان دختر و پسر رابطه معني داري وجود داشت. در گروه دختران سبك هاي مقابله اي مساله مدار و سبك مقابله اجتنابي با متغير گفت و شنود و سبك مقابله اي هيجان مدار با متغير همنوايي داراي رابطه مثبت و معني داري بود\r\n(P < 0/05) در گروه پسران سبک مقابله اجتنابی با متغیر گفت و شنود و سبک مقابله هیجان مدار با متغعیر هم‌نوایی دارای رابطه مثبت و معنی‌داری بود. همچنین در ارتباط با متغیر خودپنداره نتایج نشان داد که این متغیر در گروه دختران با سبک مقابله‌ای مسئله مدار و سبک مقابله اجتنابی رابطه مثبت و معنی‌داری بود، اما در گروه پسران، متغیر خود‌پنداره تنها با متغیر سبک اجتنابی دارای رابطه مثبت و معنی‌دار بود (P < 0/05). همچنین در سبک مقابله‌ای هیجان مدار تفاوت معنی‌داری بین دو گروه دختران و پسران مشاهده شد، به این ترتیب که در گروه دختران سبک مقابله هیجان مدار (51/48) بیشتر از نمره این سبک در گروه پسران (48/18) بود (P < 0/05). \r\nنتیجه‌گیری: الگوهای ارتباط خانواده و خودپنداره در ایجاد سبک‌های مقابله‌ای اثر‌بخش است، بنابراین شیوه‌های آموزش و ارتقاء متغیرهای یاد شده در خانواده‌ها، به خصوص برای جوانان ضروری و لازم است.

کد مقاله 18257
تعداد بازدید 545

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397