• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير آموزش الگوي ارتباطي مادران بر كاهش نشانگان اختلال نافرماني مقابله‌اي (ODD) فرزندان
تعداد صفحات 7
نویسنده سالار فرامرزی - احمد عابدی - آمنه قنبری
مشخصات نشریه دوماهنامه مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز شماره 2 پیاپی 98
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 96-90
زبان فارسی
کلید واژه فرزندان  فرزند  مادران  دانش‌آموزان  آموزش مادران  الگوی ارتباطی  تأثیر آموزش  آموزش  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  کاهش نشانه‌ها  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي    
چکیده زمينه و اهداف: اختلال نافرماني مقابله اي از جمله اختلالاتي است كه با الگوي پايدار منفي كاري، نافرماني، لجبازي، خصومت و سركشي در برابر اوليا قدرت فراتر از رفتارهاي يك كودك طبيعي توصيف شده است و گفته شده است كه كيفيت زندگي خانوادگي كودك مهمترين عامل در رشد و توسعه ي اين اختلال است و مديريت و چگونگي تعامل با كودك مي تواند به كاهش نشانگان آن كمك كند.\r\nمواد و روش ها: پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش الگوي ارتباطي مادران بر كاهش علائم اختلال نافرماني مقابله اي بر فرزندان انجام گرفت. روش پژوهش كارآزمايي باليني و از طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري با گروه كنترل استفاده شد. به اين منظور از بين مادران دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصيلي 89-88، كه ملاك هاي ورود به پژوهش را دارا بودند با روش نمونه گيري چند مرحله اي30 نفر انتخاب و به تصادف در گروههاي آزمايش و كنترل گمارده شدند. براي گردآوري اطلاعات از مقياس درجه بندي اختلال نافرماني مقابله اي (ODDRS، Oppositional Defiant Disorder Rating Scale) كه روايي و پايايي آن مورد تاييد قرار گرفته است، استفاده شد. داده هاي بدست آمده با بهره گيري از روش آماري تحليل كوواريانس تجزيه و تحليل گرديد. \r\nيافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد كه بين عملكرد گروه هاي آزمايشي و گروه كنترل در كاهش نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي در مراحل پس آزمون و پيگيري تفاوت معني داري وجود دارد (0/0001 >/ p).\r\nنتيجه گيري: بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آموزش الگوي ارتباطي مادران بر كاهش علائم اختلال نافرماني مقابله اي فرزندان تاثير دارد و به عنوان يك روش مداخله اي موثر قابل استفاده مي باشد.

کد مقاله 18195
تعداد بازدید 431

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397