عنوان
|
تأثير آموزش الگوي ارتباطي مادران بر كاهش نشانگان اختلال نافرماني مقابلهاي (ODD) فرزندان |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
سالار فرامرزی - احمد عابدی - آمنه قنبری |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز شماره 2 پیاپی 98 |
تاریخ انتشار
|
خرداد و تیر - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
96-90 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندان فرزند مادران دانشآموزان آموزش مادران الگوی ارتباطی تأثیر آموزش آموزش اختلال نافرمانی مقابلهای کاهش نشانهها
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
زمينه و اهداف: اختلال نافرماني مقابله اي از جمله اختلالاتي است كه با الگوي پايدار منفي كاري، نافرماني، لجبازي، خصومت و سركشي در برابر اوليا قدرت فراتر از رفتارهاي يك كودك طبيعي توصيف شده است و گفته شده است كه كيفيت زندگي خانوادگي كودك مهمترين عامل در رشد و توسعه ي اين اختلال است و مديريت و چگونگي تعامل با كودك مي تواند به كاهش نشانگان آن كمك كند.\r\nمواد و روش ها: پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش الگوي ارتباطي مادران بر كاهش علائم اختلال نافرماني مقابله اي بر فرزندان انجام گرفت. روش پژوهش كارآزمايي باليني و از طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري با گروه كنترل استفاده شد. به اين منظور از بين مادران دانش آموزان پسر مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصيلي 89-88، كه ملاك هاي ورود به پژوهش را دارا بودند با روش نمونه گيري چند مرحله اي30 نفر انتخاب و به تصادف در گروههاي آزمايش و كنترل گمارده شدند. براي گردآوري اطلاعات از مقياس درجه بندي اختلال نافرماني مقابله اي (ODDRS، Oppositional Defiant Disorder Rating Scale) كه روايي و پايايي آن مورد تاييد قرار گرفته است، استفاده شد. داده هاي بدست آمده با بهره گيري از روش آماري تحليل كوواريانس تجزيه و تحليل گرديد. \r\nيافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد كه بين عملكرد گروه هاي آزمايشي و گروه كنترل در كاهش نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي در مراحل پس آزمون و پيگيري تفاوت معني داري وجود دارد (0/0001 >/ p).\r\nنتيجه گيري: بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه آموزش الگوي ارتباطي مادران بر كاهش علائم اختلال نافرماني مقابله اي فرزندان تاثير دارد و به عنوان يك روش مداخله اي موثر قابل استفاده مي باشد.
|