• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير مداخله آموزشي مدون بر اساس الگوي توانمندسازي فردي بر رفتارهاي ارتقا دهنده سلامت در دوران يائسگي
تعداد صفحات 11
نویسنده محمود کریمی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 18 پیاپی 94
تاریخ انتشار شهريور - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 11-1
زبان فارسی
کلید واژه توانمندسازی زنان  یائسگی  مداخله آموزشی  توانمندسازی  آموزش زنان  آموزش  رفتارهای ارتقا دهنده سلامت  الگوی توانمندسازی  
موضوع بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     يائسگي    
چکیده مقدمه و هدف: علائم و عوارض يائسگي مي­تواند بر سلامت و رفاه زنان تاثيرگذار باشد. از جمله اقدام­ هاي موثر در تعديل اين علائم، انجام رفتارهاي ارتقا­دهنده سلامت است، پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش بر اساس الگوي توانمندسازي فردي بر رفتارهاي ارتقا­دهنده سلامت زنان شهرستان زرنديه در دوران يائسگي انجام­ شده ­است. \r\nمواد و روش­ها: در اين مطالعه نيمه­ تجربي تصادفي­شده شاهددار، 90 زن يائسه تحت پوشش مراكز شهري زرنديه به روش تصادفي در دو گروه تجربي و كنترل قرار­گرفتند (هر گروه 45 نفر). ابزار گردآوري اطلاعات پرسش­نامه طراحي­ شده بر اساس الگوي توانمندسازي فردي و رفتارهاي ارتقا­دهنده سلامت بود. بر اساس اطلاعات به­ دست­ آمده از پيش ­آزمون مداخله آموزشي، طراحي و براي گروه مورد اجرا­شد، سه ماه بعد از آموزش، با استفاده از همان پرسش­نامه اوليه، پس­آزمون انجام و اطلاعات جمع ­آوري­ شده با آزمون­هاي تي و كاي دو تجزيه ­و­ تحليل شد.\r\nيافته­ ها: بعد از مداخله آموزشي ميانگين نمرات اجزاي الگوي توانمندسازي (آگاهي، نگرش، عزت نفس و خودكارآمدي) و رفتارهاي ارتقادهنده سلامت در گروه مداخله نسبت ­به گروه كنترل تفاوت معني­ دار آماري را نشان ­داد (p < 0.05). همچنین همبستگی مثبت و معنی داری میان رفتارهای ارتقادهنده سلامت و سازه های الگوی توانمندسازی مشاهده شد.\r\nنتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی تاثیری مثبت بر رفتارهای ارتقای سلامت دوران یائسگی دارد؛ بنابراین به کارگیری این الگو در طراحی برنامه های آموزشی توصیه می شود.

کد مقاله 18176
تعداد بازدید 701

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397