عنوان | تأثير مداخله آموزشي مدون بر اساس الگوي توانمندسازي فردي بر رفتارهاي ارتقا دهنده سلامت در دوران يائسگي |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 18 پیاپی 94 |
تاریخ انتشار | شهريور - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 11-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | توانمندسازی زنان یائسگی مداخله آموزشی توانمندسازی آموزش زنان آموزش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت الگوی توانمندسازی |
موضوع | بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش يائسگي |
چکیده |
مقدمه و هدف: علائم و عوارض يائسگي ميتواند بر سلامت و رفاه زنان تاثيرگذار باشد. از جمله اقدام هاي موثر در تعديل اين علائم، انجام رفتارهاي ارتقادهنده سلامت است، پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش بر اساس الگوي توانمندسازي فردي بر رفتارهاي ارتقادهنده سلامت زنان شهرستان زرنديه در دوران يائسگي انجام شده است. \r\nمواد و روشها: در اين مطالعه نيمه تجربي تصادفيشده شاهددار، 90 زن يائسه تحت پوشش مراكز شهري زرنديه به روش تصادفي در دو گروه تجربي و كنترل قرارگرفتند (هر گروه 45 نفر). ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه طراحي شده بر اساس الگوي توانمندسازي فردي و رفتارهاي ارتقادهنده سلامت بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از پيش آزمون مداخله آموزشي، طراحي و براي گروه مورد اجراشد، سه ماه بعد از آموزش، با استفاده از همان پرسشنامه اوليه، پسآزمون انجام و اطلاعات جمع آوري شده با آزمونهاي تي و كاي دو تجزيه و تحليل شد.\r\nيافته ها: بعد از مداخله آموزشي ميانگين نمرات اجزاي الگوي توانمندسازي (آگاهي، نگرش، عزت نفس و خودكارآمدي) و رفتارهاي ارتقادهنده سلامت در گروه مداخله نسبت به گروه كنترل تفاوت معني دار آماري را نشان داد (p < 0.05). همچنین همبستگی مثبت و معنی داری میان رفتارهای ارتقادهنده سلامت و سازه های الگوی توانمندسازی مشاهده شد.\r\nنتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی تاثیری مثبت بر رفتارهای ارتقای سلامت دوران یائسگی دارد؛ بنابراین به کارگیری این الگو در طراحی برنامه های آموزشی توصیه می شود. |
کد مقاله | 18176 |
تعداد بازدید | 701 |
|