عنوان
|
بررسي ارتباط خودكارآمدي و انتظار پيامد با شيوه زايمان مورد تمايل زنان باردار شهركرد |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
مریم عمیدی مظاهری - زهرا طاهری - محبوبه خورسندی - اکبر حسن زاده - مسعود امیری |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 21 پیاپی 111 |
تاریخ انتشار
|
تير - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
9-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان باردار سزارین زایمان شهرکرد روش زایمان سزارین انتخابی خودکارآمدی انتخاب نوع زایمان ترس از زایمان
|
موضوع
|
زايمان
|
چکیده
|
مقدمه: با توجه به افزايش شيوع سزارين در دهه هاي اخير در ميان مادران باردار و تاثير تمايل مادران به انجام نوع زايمان و اهميت خودكارآمدي در انتخاب روش زايمان و غلبه بر ترس ناشي از زايمان، تعيين ميزان خودكارآمدي در مادران باردار در طي بارداري ضروري مي باشد. پژوهش ها نشان مي دهد مادراني كه خودكارآمدي پايين تري دارند، انجام زايمان را امري دست نيافتني مي دانند و ترس بالاتري را در دوران بارداري تجربه مي كنند. پژوهش حاضر با هدف تعيين ارتباط خودكارآمدي و انتظار پيامد با شيوه ي زايمان مورد تمايل در مادران باردار طرح ريزي شده است.\r\nمواد و روش ها: اين مطالعه يك مطالعه مشاهده اي توصيفي از نوع مقطعي است كه بر روي 130 مادر باردار مراجعه كننده به مراكز بهداشتي درماني شهركرد انجام گرديد. نمونه گيري به روش سهميه اي انجام شد. جهت تعيين خودكارآمدي از پرسشنامه خودكارآمدي و ترس از زايمان استفاده شد. تجزيه و تحليل داده ها با نرم افزار spss 20 انجام گرديد. به منظوربرسي داده ها از آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (آزمون هاي آماري تي مستقل، ضريب همبستگي پيرسون، آناليز رگرسيون چندگانه و آناليز كواريانس (ANCOVA) ) استفاده شد.\r\nنتایج:\r\nنتایج پژوهش نشان دادند، میان نمرات خودکارآمدی زایمان و ترس از زایمان رابطه معکوس وجود دارد (P < 0/001). \r\n51/5 درصد از مادران تمایل به زایمان طبیعی و 48/5 درصد تمایل به سزارین داشتند، همچنین مادرانی که تمایل به انجام زایمان طبیعی داشتند، نسبت به کسانی که زایمان سزارین را انتخاب کرده بودند ترس کمتر (0/001 > P) و نمره انتظار زایمان و خودکارآمدی بالاتری داشتند.\r\nنتیجهگیری: نتایج این مطالعه نقش خودکارآمدی را به عنوان عامل مؤثر در تمایل مادران به زایمان طبیعی و رفتار مقابله با درد زایمان تأیید میکند. لذا طراحی مداخلات آموزشی مناسب مبتنی بر خودکارآمدی، لازم و ضروری است.
|