• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي ميزان تأثير آموزش بهداشت بر آگاهي، نگرش و عملكرد آرايشگران زن شهر زابل در مورد بيماري ايدز در سال 1387
تعداد صفحات 9
نویسنده آزاده حیدری - غلامحسن حیدری - عباسعلی رمضانی - ام‌البنین عارفی - زهرا پودینه - محمد عباس‌زاده بزی
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل - علمی پژوهشی سال 3 شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 17-9
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  آگاهی  عملکرد  آگاهی و نگرش  آموزش بهداشت  دانش- نگرش- عملکرد  آرایشگران زن  دیدگاه زنان  ایدز  زابل (شهرستان)  عملکرد بهداشتی  عملکرد زنان  آگاهی زنان  
موضوع ايدز     بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده مقدمه: ايدز بزرگترين بيماري عفوني و كشنده و چهارمين علت مرگ در جهان است. اپيدمي ايدز هم اكنون در سومين دهه ي حضور خويش است و تبديل به بيماري همه گير شده است كه جامعه جهاني را تهديد مي كند، لذا اين پژوهش با هدف تعيين و ارزيابي اثر آموزش بهداشت بر آگاهي، نگرش و عملكرد آرايشگران زن در خصوص بيماري ايدز طراحي و انجام گرفت.
روش كار : اين مطالعه از نوع مداخله اي نيمه تجربي به صورت قبل و بعد بود. نمونه 85 واحدي از آرايشگاه ها انتخاب و براي ارزيابي آگاهي و نگرش آرايشگران از پرسشنامه و براي ارزيابي عملكرد از چك ليست استفاده شد. بعد از تعيين نيازهاي آموزشي، آموزش از طريق چهره به چهره، جزوه و پرسش و پاسخ به آرايشگران در محل آرايشگاه داده شد. براي بررسي ميزان تاثير مداخله آموزشي 2 ماه پس از اجراي برنامه آموزشي، post test انجام و نتايج با اطلاعات بدست آمده از مرحله اول مقايسه گرديد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون هاي آماري t مستقل ، t زوجي و آناليز واريانس يك طرفه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و 0/05 >/ p به عنوان سطح معني داري در نظر گرفته شد.
يافته ها : نتايج حاكي از ارتقاء ميزان آگاهي، نگرش و عملكرد در اثر آموزش بهداشت بود. بطوريكه به ترتيب در قبل و بعد از مداخله ميانگين نمره آگاهي از 18/03 به 21/58، ميانگين نگرش از 37/48 به 43/8 و ميانگين نمره عملكرد از 5/89 به 8/03 افزايش يافته بود و اختلاف آماري معني داري بين ميانگين نمرات كسب شده، در قبل و بعد از مداخله آموزشي وجود داشت (0/0001 > p).
نتيجه گيري : نتايج تاثير آموزش بر ارتقاء ميزان آگاهي، نگرش و عملكرد آرايشگران در مورد بيماري ايدز را نشان مي دهد،لذا ادامه روند آموزشي نقش اساسي در ارتقاء بهداشت اين مشاغل در سطح جامعه دارد.

کد مقاله 18162
تعداد بازدید 549

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397