• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل پيشگويي كننده الگوهاي ارتباطي مادر و كودک در مراجعين به بيمارستان شهيد مدني شهر خرم آباد در سال 1391
تعداد صفحات 10
نویسنده خاطره عنبری - عباس مهدویان - ستار ندری
مشخصات نشریه فصلنامه یافته شماره 5 پیاپی 58
تاریخ انتشار زمستان - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 22-13
زبان فارسی
کلید واژه مادران  خرم آباد (شهرستان)  الگوی ارتباطی  روابط کودک مادر  رابطه مادر کودک  عوامل پیشگویی کننده  کودکان   
موضوع مادري/ نامادري     روابط خانوادگي    
چکیده مقدمه: كيفيت ارتباط مادر وكودك نقش بسزايي درشكل گيري شخصيت، عملكرد اجتماعي و بهداشت روان كودك درآينده دارد. اين پژوهش با هدف بررسي الگوهاي ارتباطي مادر و كودك و عوامل پيشگويي كننده آن طراحي شده است.\r\nمواد و روش ها: در اين مطالعه مقطعي 110 مادر مراجعه كننده به بيمارستان كودكان شهر خرم آباد به روش نمونه گيري متوالي وارد مطالعه شدند. ابراز گردآوري اطلاعات پرسشنامه ارزيابي رابطه والد و كودك (MCRE) بود. ابتدا نقطه نظرات مادران را در 4 حيطه پذيرش فرزند، بيش حمايتگري، سهل گيري افراطي و طرد فرزند مورد بررسي قرار گرفت. سپس با توجه به نقطه برش هرحيطه، نوع الگوي ارتباطي تعيين شد. از آزمون دقيق فيشر و تحليل رگرسيون خطي جهت تجزيه و تحليل اطلاعات استفاده شد. \r\nيافته ها: ميانگين سني مادران 6/64 ± 28/6 سال بود. الگوي ارتباطي 66/4% مادران بيش حمايتگري و 19/1% آنها سهل انگاري افراطي بود. 12/8% از الگوي پذيرش فرزند و 1/8% ازالگوي ارتباطي طرد فرزند پيروي مي كردند. بين متغيرهاي سن، ميزان تحصيلات، وضعيت تاهل و نوع بارداري و همچنين محل سكونت ماردران با نوع الگوي ارتباطي آنها ارتباط آماري معنادار ديده شد (0/05 > P). در تحليل رگرسيون خطي مهمترين فاكتور پيشگويي كننده نوع الگوي ارتباطي، تك والدي بودن و بارداري برنامه ريزي نشده بود.\r\nبحث و نتيجه گيري: بالا بردن سطح آگاهي مادران از طريق برگزاري كارگاه هاي آموزشي مي تواند مهارت پرورش صحيح فرزند را افزايش داده و منجر به پرورش مهارت هاي اجتماعي و كاهش مشكلات رفتاري كودكان در آينده شود.

کد مقاله 18153
تعداد بازدید 666

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397