عنوان
|
سازوکارهای حمایت از حق کودک بر آموزش در فقه امامیه، اسناد حقوق بشری و قانون اساسی |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
آزاده علیان نجف آبادی - مسعود راعی دهقی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) - دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران سال 19 پیاپی 60 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
169-145 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حقوق بشر فقه دولت قانون اساسی اسناد بينالمللی فقه امامیه دولت اسلامی حمایت از کودکان حقوق کودک حق آموزش
|
موضوع
|
اسناد کودکان حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان
|
چکیده
|
توجه به حقوق کودک به طور عام و حمایت از حق او بر آموزش به طور خاص، از اموری است که طی چند سال گذشته از جهت مباحث حقوق بشری و اسناد بینالمللی و نیز قوانین داخلی، اهمیت خاصی پیدا کرده است. از طرف دیگر، شریعت اسلامی هم نگاه ویژهای به کودک و حق او بر آموزش دارد. این مقاله بر آن است که سازوکارهای حمایت از حق کودک بر آموزش را در فقه امامیه و اسناد حقوقی بررسی کند. برخی از مهمترین سازوکارهای فقهی در قالب حمایت اقتصادی، حمایتهای روحی و حمایتهای معنوی تعریف شده است. از نظر حقوقی الزامهای مختلفی بر دولتها در قالب اسناد حقوق بشری و نیز تصویب قوانین مختلف داخلی شناخته شده است. رویکرد تطبیقی که نویسنده مقاله در پیش گرفته است، ثابت میکند که حمایت از حق بر آموزش، در فقه امامیه به دلیل برخورداری از ضمانت اجرای داخلی و بینالمللی از جایگاه ویژهای برخوردار است. این حق با توجه به مقدمات آن، از دوران انعقاد نطفه و حتی قبل از آن شروع میشود و بدین مناسبت وظایف مختلفی بهطور خاص بر عهده والدین قرار میگیرد. همچنین دایره حق بر آموزش در فقه امامیه گستردهتر از آن است که در اسناد حقوق بشری مطرح شده است.
|