| عنوان | بررسي جايگاه زنان در انديشه علامه طباطبايي در تفسير الميزان: دوگانه زن آسمانی زن زميني |
| تعداد صفحات | 22 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران شماره 3 پیاپی 23 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 24-3 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | زن جایگاه زنان زن در المیزان دیدگاه علامه طباطبایی زن در دیدگاه علامه طباطبایی تفسير الميزان الاهیات اسلامی فیورنزا هرمونتیک انتقادی |
| چکیده |
هدف مقاله بررسي جايگاه زنان در آراي علامه طباطبايي در تفسير الميزان است. ديدگاه علامه طباطبايي، در جايگاه يكي از مهم ترين مفسران شيعي معاصر، از اهميت و تاثير بسيار برخوردار است. پژوهش با استفاده از چارچوب نظري اليزابت شوسلر فيورنزا و با روش هرمنوتيك انتقادي رهايي بخش انجام شده است. هرمنوتيك انتقادي رهايي بخش دين را واجد عناصر سازنده و رهايي بخش براي پاسخگويي به مسائل و مشكلات انسان امروز مي داند و به كاوش در الاهيات مي پردازد تا عواملي را كه رهايي و توانمندي زنان را موجب مي شوند بيابد و به كار ببندد. \r\nمقاله با اين پيش فرض كه نظريه اجتماعي هر متفكر از هستي شناسي و انسان شناسي او متاثر است، براي آشنايي با نظريه اجتماعي علامه طباطبايي در الميزان، ابتدا نگاه هستي شناختي و انسان شناختي و سپس نگاه او به زن را بررسي و نقد كرده است. \r\nبررسي نگاه هستي شناختي و انسان شناختي علامه حاكي از آن است كه علامه زن را در خلقت موجودي مشابه با مرد و برابر با او در شان و شخصيت انساني مي داند. اما نظريه اجتماعي علامه از هستي شناسي و انسان شناسي فلسفي او فاصله مي گيرد. از ديدگاه او، زن و مرد ازمنظر طبيعي با يكديگر متفاوت هستند و درنتيجه اين تفاوت، از حقوق اجتماعي متفاوتي برخوردارند. از مقايسه نگاه هستي شناختي و انسان شناختي علامه با نظريه اجتماعي او مي توان دوگانه زن آسماني-زن زميني را نتيجه گرفت. علامه در تفسير خود از زن و مرد عام سخن مي گويد؛ زيرا همه را در همه زمان ها و مكان ها تابع وضعيت زيستي شان مي بيند. درحالي كه در عالم واقع زنان و مردان خاص وجود دارندكه تحت وضعيت اجتماعي، تاريخي و فرهنگي خاص رشد يافته اند و تربيت شده اند. |
| کد مقاله | 17987 |
| تعداد بازدید | 749 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...