عنوان | نقش رسانهها بر فرهنگ كنترل مواليد با رويكرد فقهی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه فقه و حقوق خانواده (ندای صادق) - دانشگاه امام صادق (ع) واحد خواهران سال 18 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 95-75 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت فقه کنترل موالید رسانه رویکردهای فقهی علو اسلام |
موضوع | تنظيم خانواده / کنترل جمعيت خانواده و رسانه |
چکیده |
عصر كنوني «عصر ارتباطات و رسانه» نام گرفته است، و رسانه ها نقش بسيار موثري در فرهنگ سازي و نهادينه ساختن ارزش ها در جامعه دارند. يكي از مباحث مهم و مطرح در جامعه كنوني، مساله توالد و تناسل ميان مسلمين از نظر كمي و كيفي است. .با توجه به شرايط فعلي كشور و نيز مشاهده تبليغات رسانه هاي غربي بر تحديد و كاهش جمعيت مسلمانان، تبيين نقش رسانه هاي اسلامي و مسووليت آن ها در آگاهي بخشي و اشاعه فرهنگ كثرت مواليد در كشورمان ضروري است. از اين رو مقاله حاضر، به دنبال يافتن جايگاه رسانه در فقه اسلامي است. تاسيس رسانه در اسلام جايز است، منتهي با عنايت به نقش موثر و ضروري رسانه در عصر حاضر و مداقه در آيات و روايات و ادله اي مانند وجوب جهاد و دفاع از دين و وجوب اعتلاي اسلام و با نظر به اين كه رسانه از مهم ترين ابزار اعتلاي اسلام و نيز بارزترين ابزار جنگ نرم دشمن عليه اسلام است، از باب وجوب دفاع مقابل جنگ دشمن واجب است بتوانيم كثرت كمي و كيفي توالد را در جهت اعتلاي اسلام ميان افراد جامعه نهادينه سازيم. |
کد مقاله | 17427 |
تعداد بازدید | 523 |
|