• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه استان آذربايجان غربی
تعداد صفحات 18
نویسنده محمد حسنی - مریم سامری - میرمحمد سیدعباس‌زاده - میرنجف موسوی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 332-315
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  آموزش و پرورش  دانش‌آموزان دختر  نابرابری آموزشی  دانش‌آموزان  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دختر و پسر  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  آذربایجان غربی  دانش‌آموزان دختر و پسر  شاخص آموزش  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی    
چکیده اين پژوهش با هدف بررسي نابرابري در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطه استان آذربايجان غربي با استفاده از شاخص هاي زمينه، فضا، منابع انساني، پوشش تحصيلي، فرايند آموزش، برونداد شناختي (واسطه اي)، و برونداد غيرشناختي (نهايي) به صورت مقايسه اي انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادي و پيمايشي است و اطلاعات ضروري از طريق مراجعه به اسناد و منابع آماري موجود در سازمان آموزش و پرورش استان و توزيع پرسشنامه بين دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه جمع آوري شد. پرسشنامه هاي پژوهش بين نمونه اي با حجم 815 نفر دانش آموز (419 پسر و 396 دختر) با نمونه گيري طبقه اي تصادفي توزيع شد. روايي پرسشنامه ها با بهره گيري از تكنيك تحليل عاملي و پايايي پرسشنامه ها با استفاده از محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ تاييد شد. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه در زمينه شاخص هاي زمينه اي، به جز نابرابري در حساسيت آموزشي والدين، در بقيه متغيرها بين دختران و پسران تفاوت معنا داري وجود ندارد. در زمينه شاخص هاي فضا، نيروي انساني و پوشش تحصيلي بين دختران و پسران نابرابري وجود دارد. درباره نابرابري در شاخص فرايند آموزش، به جز احساس دانش آموز درباره رفتار عادلانه بين دختران و پسران، تفاوت معناداري وجود ندارد. درباره نابرابري در پيشرفت تحصيلي، درصد قبولي دختران در كنكور، و متغيرهاي رشد اعتقادي و انگيزش نسبت به مدرسه، عملكرد دختران بهتر از پسران است.

کد مقاله 17375
تعداد بازدید 581

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397