• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير آموزش خلاقيت به مادران بر افزايش خلاقيت كودكان پيش دبستانی
تعداد صفحات 23
نویسنده کامران گنجی - بهشته نیوشا - فاطمه هدایتی
مشخصات نشریه فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شماره 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار پائیز - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 93-71
زبان فارسی
کلید واژه مادران  آموزش مادران  کودکان پیش دبستانی  آموزش خلاقیت  خلاقیت کودکان  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     مادري/ نامادري    
چکیده زمينه: يکي از ويژگي هاي اساسي و سازنده انسان، خلاقيت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشري نقش موثري دارد. پژوهشگران معتقدند که دوران کودکي سرآغاز شکل گيري روند تفکر خلاق است. تاکنون اثر متغيرهاي بسياري بر خلاقيت مورد بررسي قرار گرفته است، اما تاثير آموزش خلاقيت به مادران بر افزايش خلاقيت کودکان ناديده گرفته شده است.\r\nهدف: اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش خلاقيت به مادران بر افزايش خلاقيت کودکان پيش دبستاني اجرا گرديد.\r\nروش: روش پژوهش شبه آزمايشي در قالب طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 60 نفر کودک پيش دبستاني بودند که با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب گرديدند و هر گروه از 30 نفر (15 دختر و 15 پسر) کودک پيش دبستاني تشکيل شده بودند. ابتدا از کودکان هر دو گروه آزمايش و کنترل، پيش آزمون تفکر خلاق تورنس فرم الف و ب تصويري به عمل آمد. پس از اجراي پيش آزمون، برنامه آموزش خلاقيت براي مادران گروه آزمايش به مدت 24 ساعت (يک روز در هفته ، هر جلسه چهار ساعت) اجرا شد. سپس کودکان به مدت يک ماه تمرين ها و بازي هاي در فضاي آزاد را انجام دادند و سرانجام بعد از گذشت دو ماه پس آزمون اجرا گرديد. تحليل داده ها با آزمون تحليل واريانس چند متغيري انجام شد.\r\nيافته ها: يافته ها نشان داد که بين گروه آزمايش و کنترل در مولفه هاي اصالت، سيالي، بسط و خلاقيت کل تفاوت معناداري وجود دارد. اما در مولفه انعطاف پذيري تفاوت معناداري مشاهده نشد. همچنين بين کودکان پيش دبستاني دختر و پسر در مولفه هاي گوناگون خلاقيت تفاوت معناداري وجود نداشت.\r\nبحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده مي توان گفت آموزش خلاقيت به مادران بر خلاقيت کودکان پيش دبستاني تاثير دارد.

کد مقاله 16850
تعداد بازدید 751

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397