• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي تأثير آموزش گروهي مادران بر افزايش خلاقيت كودكان با تأكيد بر روش تحليل رفتار متقابل
تعداد صفحات 21
نویسنده الهام درستیان - پرویز میرزاخانی
مشخصات نشریه فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شماره 1 پیاپی 5
تاریخ انتشار تابستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 105-85
زبان فارسی
کلید واژه مادران  آموزش مادران  آموزش گروهی  خلاقیت کودکان  آزمون خلاقیت تورنس  تحلیل ارتباط متقابل  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي    
چکیده زمينه: پرورش خلاقيت کودکان براي آينده آنها، نقشي کليدي دارد. مادران از اصلي ترين حاميان پرورش خلاقيت کودکان به شمار مي روند و الگوهاي ارتباطي مادر و کودک، بر خلاقيت او اثرگذار است.\r\nهدف: پژوهش نيمه آزمايشي حاضر به بررسي تاثير آموزش گروهي مادران بر افزايش خلاقيت کودکان، با تاکيد بر نظريه تحليل رفتار متقابل مي پردازد.\r\nروش: در ابتدا، مادران مراجعه کننده به مراکز فرهنگي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، به عنوان جامعه آماري، مشخص شدند. سپس 40 نفر از اين مادران، به صورت تصادفي براي نمونه آماري انتخاب شدند. پس از افت نمونه، 26 نفر باقي مانده به 2 گروه (يک گروه آزمايش و يک گروه گواه) تقسيم شدند. سپس 10 جلسه آموزش گروهي مادران، با رويکرد تحليل رفتار متقابل براي گروه آزمايش، برگزار گرديد. ابزار پژوهش حاضر به عنوان پيش آزمون و پس آزمون، آزمون خلاقيت تورنس بود. اين آزمون از کليه کودکاني که مادران آنها در تحقيق شرکت داشتند، گرفته شد.\r\nيافته ها: نتايج تحليل کواريانس نشان داد که در سطح معناداري p < 0.05 آموزش گروهي مادران با تاکيد بر نظريه تحليل رفتار متقابل بر افزايش مولفه هاي بسط، انعطاف پذيري و ابتکار کودکان موثر بوده است. همچنين در سطح معناداري \r\np < 0.01 آموزش گروهي مادران به اين روش بر افزايش مولفه سيالي کودکان اثر داشته است.\r\nبحث و نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي تحقيق مي توان نتيجه گرفت که آموزش گروهي مادران با تاکيد بر نظريه تحليل رفتار متقابل بر افزايش خلاقيت کودکان موثر است.

کد مقاله 16849
تعداد بازدید 807

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397