عنوان
|
نقش منبع خبری در اقناع افراد با تعديل كنندگی نگرش به منبع خبری، جنسيت و عزت نفس |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
حامد احمدی - حمید پورشریفی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه شناخت اجتماعی - دانشگاه پیام نور - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 3 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
18-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت عزت نفس اقناع نگرش به منبع خبری منبع خبری
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش منبع خبري در اقناع افراد با تعديل كنندگي عزت نفس و نگرش به منبع خبري انجام گرفته است.\r\nروش: جامعه آماري پژوهش حاضر شامل كليه ي دانشجويان سال دوم و سوم مقطع كارشناسي دانشگاه تبريز بوده كه در سال تحصيلي 90-89 در اين دانشگاه مشغول تحصيل بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي چهار دانشكده انتخاب شده، سپس در هر دانشكده دو كلاس به همين روش انتخاب گرديد، كه در مجموع 307 نفر را تشكيل دادند. در هر كلاس ابتدا مقياس عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامه ي نگرش سنجي مولف ساخته اجرا شد. سپس يكي از دو فيلم ساخته شده با آرم هاي بي بي سي فارسي و 20:30 به طور تصادفي پخش شده و از شركتكنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه اقناع پاسخ دهند. \r\nيافته ها: نتايج آزمون خي دو نشان داد كه منابع خبري در ميزان اقناع با يكديگر متفاوت هستند. همچنين ميزان عزت نفس در اقناع افراد موثر بود به طوري كه افراد با عزت نفس پايين ميزان اقناع بالاتري نشان دادند.\r\nنتيجه گيري: نتايج پژوهش نشان داد افرادي كه نگرش مثبت به منبع داشتند اقناع بيشتر و افرادي كه نگرش منفي به منبع داشتند اقناع كمتر نشان دادند. همچنين نتايج نشان داد كه ميزان اقناع در دو جنس متفاوت است و زنان بيشتر از مردان اقناع ميشوند.
|