| عنوان | عرفان اسلامي و دلالتهاي آن در حيطه روانشناسي ازدواج و خانواده |
| تعداد صفحات | 14 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی سال 2 پیاپی 10 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 94-81 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | ازدواج عشق عرفان اسلامی خودآگاهی خانواده خداآگاهی |
| موضوع | ازدواج عشق |
| چکیده |
عرفان اسلامي به عنوان يكي از مهمترين و پرنفوذترين نحلههاي فكري مسلمانان در طول تاريخ، مكتبي است كه به صراحت از عشق صحبت به ميان ميآورد. موضوع عشق مجازي و و حقيقي و نقش آن در معرفت و رشد و تعالي انسان و رسيدن انسان به خداوند، ازجمله اركان بنيادي عرفان اسلامي به حساب ميآيد. از سوي ديگر چنين به نظر ميآيد كه طريقت عرفان، سير انفسي و كاملا فردي است و به تبع آن به مناسبات و روابط اجتماعي ارتباط چنداني ندارد. اين در حالي است كه تامل در مفهوم عشق و سير آن از مجازي به حقيقي، اشتباه اين برداشت را نشان ميدهد. لذا با توجه به اينكه ازدواج و نهاد خانواده ازجمله مهمترين، گسترده ترين و نخستين شكل تعامل اجتماعي بشمار ميرود، اين پرسش قابل طرح است كه بين عرفان اسلامي و ازدواج و خانواده چه نسبتي را ميتوان در نظر گرفت؟ با توجه به اين مسئله، هدف از اين مطالعه عبارت است از استنتاج تلويحات عرفان اسلامي در حيطه ي روانشناسي ازدواج و خانواده. با در نظر گرفتن اين هدف، پرسش اين مطالعه عبارت است از اينكه دلالتهاي عرفان اسلامي در حيطه ي روانشناسي ازدواج و خانواده چه هستند؟روش اين پژوهش عبارت است از روش تحليلي –استنتاجي كه از زمره ي روشهاي مطالعات فلسفي به حساب ميآيد. نتايج اين پژوهش حكايت از آن دارند كه مطابق با نگاه عرفان اسلامي، بنيان ازدواج و تشكيل خانواده، پديدآيي عشق و رشد آن است. به ديگر سخن، ازدواج و خانواده محملي براي سير عشق از مجاز به حقيقت ميباشد. از سوي ديگر، عشق در ازدواج و خانواده، بستر مناسبي را براي آگاهي از خلال توجه به ديگري فراهم ميآورد. خودشناسي نيز مقدمه ي آگاهي بشمار ميرود. |
| کد مقاله | 16759 |
| تعداد بازدید | 796 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...