| عنوان | بررسي شيوههاي والديني و تأثير آن بر تحصيلات فرزندان |
| تعداد صفحات | 17 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی (انجمن ایرانی روانشناسی) سال 12 شماره 4 پیاپی 48 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1387 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 385-369 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه وضعیت تحصیلی تحصیل فرزندان شیوههای والدینی |
| موضوع | تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري |
| چکیده |
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی شیوه های والدینی و تعیین چگونگی ارتباط بین شیوه های والدینی با وضعیت تحصیلی فرزندان بود. جامعه آماری تحقیق شامل دو جامعه؛ جامعه اول جامعه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در استان چهارمحال و بختیاری و جامعه دوم شامل پدران و مادران این دانش آموزان بودند. از جامعه دانش آموزان پایه پنجم به روش طبقه ای و به طور هدفنمند نمونه ای انتخاب شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزارهای اندازه گیری تحقیق شامل پرسشنامه ابعاد و شیوه های والدینی و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و سپس آن اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس در قالب مدل عمومی خطی با استفاده از نرم افزار آماری پژوهشی SPSS 11 تجزیه و تحلیل شد. تحلیل اطلاعات نشان داد پدران و مادران هر دو در مقابل دختران مقتدرانه تر عمل کرده و در مقابل پسران مستبدانه تر عمل می کردند. در حالیکه شیوه مقتدرانه نزد پدران در مناطق محروم و برخوردار تفاوت معنی داری نداشت اما پدران مناطق محروم مستبدانه تر عمل می کردند و در نهایت محاسبه همبستگی بین شیوه های والدینی و وضعیت تحصیلی در همه ابعاد وجود داشت با این تفاوت که تنها بین وضعیت تحصیلی و شیوه مقتدرانه والدین رابطه مثبت وجود داشت. |
| کد مقاله | 16712 |
| تعداد بازدید | 720 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...