عنوان
|
توسعه انساني، جنسيت و آموزش عالي در كشورهاي اسلامي (با تأكيد بر جامعه ايران) |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
شهره مجمع - فاطمه عزلتی مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رهیافت - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور - علمی پژوهشی پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
40-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت آموزش عالی توسعه جنسیتی آموزش عالی زنان توسعه انسانی کشورهای اسلامی زنان در آموزش عالی ایران
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامههاي توسعه
|
چکیده
|
با توجه به اهمیت مقوله سرمایه انسانی به عنوان بنیان توسعه، همواره بخشی از مهمترین سیاستگذاری دولتها، تربیت و آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص است که این امر با بهبود شاخص توسعه انسانی میسر میشود. از سوی دیگر نقش زنان به عنوان نیمی از افراد یک جامعه در فرایند توسعه، انکارناپذیر است. \r\nدر این میان بررسی وضعیت کشورها، جایگاه آنان را در میان کشورهای پیرامون و حتی جهان مشخص میسازد. بنابراین، آگاهی از وضعیت توسعه در کشورمان، برای پیشبرد اهداف توسعهای و حضور در عرصه رقابت جهانی ضروری به نظر میرسد. \r\nدر این مقاله پس از ارائه مباحث مربوط به توسعه انسانی و جنسیتی به ارزیابی مؤلفه آموزش در کشورهای اسلامی ـ با تأکید بر جایگاه ایران ـ پرداخته میشود. روش تحقیق در این مقاله ترکیبی از دو روش توصیفی و اسنادی است. آمارها و دادههای این مقاله از گزارشهای توسعه انسانی طی سالهای 1990 تا 2007، سازمان ملل متحد استخراج شده است. نتایج نشان میدهد که جایگاه ایران در خصوص شاخص توسعه انسانی و جنسیتی در بین 19 کشور اسلامی منتخب، چندان مناسب نیست. همچنین با وجود افزایش نسبی «سهم زنان از ثبت نام در آموزش عالی» در ایران، اما این میزان در مقایسه با کشورهای کویت، قطر، آلبانی، امارت، عربستان، مالزی و لبنان در سطح پایینی قرار دارد. در این مقاله پس از توصیف کلی شرایط فعلی کشورهای اسلامی و ایران ـ در شاخصهای مورد نظر ـ الگویی برای ارتقای نظام توسعه در ارتباط با توسعه علمی کشور پیشنهاد میشود.
|