| عنوان | بررسي نقش سرمايههاي فرهنگي و اقتصادي خانواده و نوع مدرسه در عملكرد تحصيلي دانشآموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي منطقه 14 تهران |
| تعداد صفحات | 33 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوفصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش سال 1 شماره 1 |
| تاریخ انتشار | پاييز و زمستان - 1390 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 69-37 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | سرمایههای فرهنگی سرمایه اقتصادی نوع مدرسه دانشآموزان پیشدانشگاهی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی سرمایه فرهنگی خانواده سرمایههای اقتصادی خانواده دانشآموزان پیشدانشگاهی تهران |
| موضوع | اقتصاد خانواده زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ |
| چکیده |
عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مقطع دبیرستان و پیشدانشگاهی یکی از دغدغههای اصلی خانوادههاست. در این مطالعه، تأثیر عوامل اجتماعی گوناگون از جمله سرمایههای فرهنگی و اقتصادی خانواده و نوع مدرسه (غیرانتفاعی، دولتی) بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بررسی میشود. این مطالعه به روش پیمایشی بوده و گردآوری اطلاعات با استفاده از تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است. تمامی دانشآموزان شاغل به تحصیل در سال تحصیل 87ـ86 رشتة ریاضی مراکز پیشدانشگاه نوبت اول آموزش و پرورش منطقة 14 تهران، جمعیت آماری این تحقیق را تشکیل میدهد. تعداد نمونة تحقیق 250 نفر است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و ساده به دست آمده است. یافتهها حاکی از آن بوده است که سرمایة فرهنگی و ابعاد آن و نوع مدرسة دانشآموزان با عملکرد تحصیلی آنها رابطة معنادار داشتهاند؛ در حالی که سرمایة اقتصادی آنها بر عملکرد تحصیلیشان تأثیرمعنادار ولی بسیار اندک داشته است. |
| کد مقاله | 16400 |
| تعداد بازدید | 872 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...