• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان برآورد امید به زندگی و طول عمر در زنان و مردان روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1382
تعداد صفحات 8
نویسنده حمیدرضا غفاریان شیرازی - رضا چمن - علی قربانی - ابراهیم حاتمی‌پور - قادر زاده باقری - عباس جبارنژاد
مشخصات نشریه ماهنامه ارمغان دانش - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان كهكیلویه و بویراحمد - علمی پژوهشی سال 10 شماره 2 پیاپی 38
تاریخ انتشار تابستان - 1384
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 86-79
زبان فارسی
کلید واژه امید به زندگی  کهگیلویه و بویراحمد (استان)  جدول طول عمر  
موضوع بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زنان روستايي و عشاير    
چکیده مقدمه و هدف: اميد به زندگي در بدو تولد و جدول طول عمر از شاخص هاي مهم و بيانگر وضعيت اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و بهداشتي هر جامعه است. همچنين اين شاخص مي تواند در ارزشيابي کل برنامه ريزي هاي انجام شده مفيد واقع گردد سازمان بهداشت جهاني از اين شاخص در کنار شاخص هاي؛ درآمد سرانه، توليد ناخالص ملي و ميزان با سوادي زنان اقدام به برآورد شاخص توسعه انساني مي نمايد که از مهمترين شاخص هاي ارزشيابي جوامع کنوني است برآورد شاخص فوق در استان کهگيلويه و بويراحمد ومقايسه آن با استان هاي همجوار يا کشور مي تواند چشم انداز کلي اين استان را در مقايسه با ساير مناطق مشخص نمايد و آگاهي از آن جهت ارزشيابي کارهاي انجام شده، اطلاع از جايگاه استان و برنامه ريزي براي آينده بسيار ضروري است.
مواد و روش ها: در اين مطالعه توصيفي – تحليلي، اميد به زندگي براي جامعه روستايي استان کهگيلويه و بويراحمد با استفاده از اندازه جمعيت در سنين مختلف و همچنين تعداد مرگ در هر گروه سني در طول سال 1382 محاسبه شده است. از اطلاعات مربوط به مرگ، تولد و جمعيت ساکن در روستاهاي اصلي، قمر و به تفکيک گروه هاي سن و جنس که با دقت قابل قبولي در زيج حياتي و در طول سال ثبت مي گردد در برآوردهاي مورد نظر استفاده شده است در تنظيم جداول طول عمر با توجه به در دست داشتن جمعيت اول سال مستقيما به محاسبه احتمال مرگ براي هر گروه سني در سال 1382 اقدام شد. ساير محاسبات اين جداول بر اساس دستور العمل هاي علمي موجود و با استفاده از برنامه نويسي در محيط نرم افزار اکسل صورت گرفته است.
يافته ها: در اين مطالعه اميد به زندگي براي کليه افراد ساکن در مناطق روستايي استان اعم از مونث و مذکر 72.3 سال برآورد گرديد. اميد به زندگي براي مردان روستايي استان 70.8 سال برآورد گرديد که بيشترين آن مربوط به شهرستان هاي بويراحمد و کهگيلويه با 72.4 سال و کمترين آن مربوط به شهرستان گچساران با 69.2 سال بود همچنين اميد به زندگي براي زنان روستايي استان 73.8 سال برآورد گرديد که بيشترين آن مربوط به شهرستان گچساران با 75.5 سال و کمترين آن مربوط به شهرستان بويراحمد با 72.9 سال بود.
نتيجه گيري: مقايسه نتايج حاصل از اين مطالعه با برآوردهاي قديمي منطقه و آخرين برآوردهاي کشوري حاکي از افزايش اميد به زندگي در استان است. کمتر بودن اميد به زندگي در مناطق روستايي نسبت به مطالعات مشابه در کشور و ساير مناطق کشور در 5 تا 7 سال قبل، نشان از اختلاف فاحش اميد به زندگي در بدو تولد مناطق روستايي استان با ساير مناطق روستايي کشور است و ضرورت توجه همه جانبه و بيشتر به مناطق روستايي استان کهگيلويه و بويراحمد را بيان مي کند.

کد مقاله 16311
تعداد بازدید 764

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397