عنوان | کاوشی در تأثیر جنسیت و موضوع بر کنش گفتاری فراگیران زبان انگلیسی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات و پژوهشهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | بهار - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 123-111 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | جنسیت فعلیت زبانی تنوعپذیری روانی کلام پیچیدگی کلام درستی دستوری |
موضوع | جنسيت و زبان |
چکیده |
در سالهاي اخير مقوله آموزش زبان شاهد دگرگونيهاي مهمي در عرصه هاي نظري و عملي بوده است كه در نتيجه اين دگرگونيها، مهارتهاي ارتباطي و كاربردي زبان بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته اند. نمونه بارز اين تحولات، رويكرد فعليت محور به امر زبان آموزي است كه در چهارچوب آن ابعاد مختلف رفتار زباني فراگيران مورد توجه قرار مي گيرد. از جمله اين ابعاد مي توان به تاثير ماهيت فعليت زباني و گفتار زبان آموزان اشاره نمود. هدف عمده اين مقاله بررسي تاثير متغير هاي جنسيت فراگير، جنسيت معلم و موضوع گفتار بر كنش گفتاري فراگيران زبان انگليسي است. جمعيت آماري مطالعه، شامل 20 مرد و 20 زن فراگير زبان بوده است كه تنوع پذيري گفتار آنان از لحاظ رواني كلام، پيچيدگي و درستي دستوري گفتار آنان در ارتباط با جنسيت معلم، جنسيت خود فراگير و موضوع گفتار بررسي شده است. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان دهنده تفاوتهاي معنادار آماري در موارد زير است: الف) هريك از متغيرهاي جنسيت معلم و نوع موضوع بر روان بودن كلام تاثيرگذار است؛ ب) نوع موضوع در پيچيدگي گفتار زبان آموزان مؤثر است و ج) هر يك از متغيرهاي جنسيت معلم و جنسيت فراگير به طور جداگانه، هر دو عامل اخير در ارتباط با يكديگر و هر سه متغير جنسيت معلم، جنسيت فراگير و نوع موضوع بر درستي گفتاري زبان آموزان تاثير دارد. نتايج تحقيق و كاربرد آن در امر فراگيري و آموزش زبان انگليسي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. |
کد مقاله | 16146 |
تعداد بازدید | 744 |
|