عنوان | قرار دادن قرآن به عنوان مهر در فقه اسلامی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | گاهنامه الهیات و حقوق اسلامی - دانشگاه سیستان و بلوچستان - علمی تخصصی شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1384 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 110-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | قرآن فساد زوجه مهرالمثل مهرالمسمی مالیت جهالت |
موضوع | مهريه |
چکیده |
قید یک جلد کلامالله مجید به عنوان کل یا قسمتی از مهر در سند ازدواج، رواج زیادی در جامعه یافته است. مالیت مهر و مجهول نبودن آن در فقه اسلامی و قانون مدنی از شروط صحت مهر تلقی شده اما چون مالیت قرآن و معلوم بودن آن به دلیل عدم تعیین نوع و وصف آن و تنوع قرآنهای موجود محل تردید است بررسی فقهی و حقوقی مسأله ضروری مینماید.\r\nدر عقد نکاح اگر ارزش معنوی قرآن مدنر باشد به دلیل مال نبودن و غیر قابل تقویم بودن قرآن، شرط مالیت رعایت نشده و بسته به نیت عاقدان باید به تفویض مهر و یا فساد مهر مسمی قایل شد. اما اگر جنبه مالی قران منظور باشد چون نوع آن با توصیف یا مشاهده مشخص نشده باید به تفصیل زیر قایل بود:\r\nاگر قرآن جزئی از مهر و قسمتِ معلوم مهر مسمی به گونهای باشد که منجر به جهالت یسیر نسبت به کل مهر شود بنا به اعتقاد شافعیه و گروهی از حنابله، مهر مسمی فاسد و مهرالمثل پرداخت میشود. از نظر سایر فقیهان، به همراه جزء معلومِ مهر، یک جلد قرآن متوسط القیمة به زوجه داده خواهد شد. در حالتی که نسبت به کل مهر مسمی جهالت فاحش وجود دارد بالاتفاق، حق زوجه مهرالمثل است بدون آنکه جزء معلوم مهر ـ بنا به قول راجح ـ از زمره مهرالمثل به حساب آید و اگر قرآن به عنوان کل مهر قید شود از نظر شافعیه، گروهی از حنابله و برخی دیگر از فقیهان، مهرالمثل واجب میگردد اما از دیدگاه جمهور یک قرآن متوسط القیمة با رایجترین قرآن موجود به زوجه تعلق میگیرد.\r\nبه نظر میرسد با توجه به آنکه جعل قرآن به عنوان مهر میتواند زمینهساز کدورت و تخاصم شود و به دلیل تفاوت دیدگاههای فقهی و حقوقی راجح به صحت و آثار مترتب بر آن، موجبات بروز مشکلات عملی را پدید آورد بهتر آن است که یا از قرار دادن قرآن به عنوان مهر در تمامی صورتها پرهیز شود و یا با تعیین، توصیف و ذکر معادل مالی آن در هنگام عقد، از بروز مشکلات مذکور جلوگیری کرد. |
کد مقاله | 16141 |
تعداد بازدید | 884 |
|