|
عنوان
|
رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشآموزان دبیرستانی |
|
تعداد صفحات
|
29 |
|
نویسنده
|
مصطفی صبری - محبوبه البرزی - محمود بهرامی |
|
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی شماره 2 پیاپی 34 |
|
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
|
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
|
محدوده صفحات
|
63-35 |
|
زبان
|
فارسی |
|
کلید واژه
|
هوش هیجانی دانشآموزان دبیرستانی خلاقیت هیجانی الگوی ارتباطی خانواده
|
|
موضوع
|
روابط خانوادگي جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده، هوش هيجاني و خلاقيت هيجاني در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شيراز بود. بدين منظور160 دانش آموز دختر و پسر با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه الگوهاي ارتباطي خانواده، پرسشنامه هوش هيجاني و پرسشنامه خلاقيت هيجاني استفاده شد. نتايج تحليل هاي آماري نشان داد رابطه معناداري بين ابعاد الگوهاي ارتباطي خانواده، هوش هيجاني و خلاقيت هيجاني وجود دارد. چنانچه بين بعد گفت و شنود و هوش هيجاني و خلاقيت هيجاني رابطه مثبت و معنا دار و بين بعد همنوايي و هوش هيجاني و خلاقيت هيجاني رابطه منفي و معنا دار وجود دارد. همچنين نتيجه تحليل رگرسيون نشان داد بعد گفت و شنود پيش بيني كننده مثبت و معنادار متغيرهاي هوش هيجاني و خلاقيت هيجاني است. همچنين تفاوت هاي جنسيتي حاكي از آن بود كه ميان دختران و پسران در متغير هاي الگوهاي ارتباطي خانواده، هوش هيجاني و خلاقيت هيجاني تفاوت معناداري وجود ندارد.
|