• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت‌های ارائه شده در مراحل ليبر، زایمان و بعد از زایمان در بیمارستان‌های آموزشی و غیرآموزشی تبریز در سال 1388
تعداد صفحات 9
نویسنده سمیه نقی‌زاده - فهيمه صحتي - شیرین برزنجه عطری - حسین ابراهیمی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش و سلامت - مركز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشكی گناباد شماره 1
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 33-25
زبان فارسی
کلید واژه زایمان طبیعی  ابعاد اخلاقی  رضایتمندی  مراقبت  
موضوع زايمان     زن و اخلاق/ خانواده و اخلاق    
چکیده رضایتمندی از مراقبت¬ها یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبت¬های بهداشتی شناخته شده است. بخصوص رضایت مادر از مراقبت¬های فرآیند زایمان، عامل تعیین¬کننده¬ای در بهداشت روانی خانواده و جامعه می¬باشد. هدف مطالعه حاضر مقایسه رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت¬های ارائه شده در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان می¬باشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی ـ مقایسه¬ای است و در آن 270 نفراز مادرانی که در بیمارستانهای آموزشی (الزهراء، طالقانی) و غیرآموزشی (29 بهمن) تبریز زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه سنجش رضایتمندی مادران از مراقبت¬های زایمان (از زمان پذیرش در بیمارستان جهت انجام زایمان تا زمان ترخیص) استفاده گردید. داده¬ها با استفاده از آماره¬های توصیفی و استنباطی در نرم¬افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بررسی میزان رضایتمندی مادرا ناز بعد اخلاقی مراقبت¬ها نشان داد که در بیمارستانهای آموزشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 5/52%، 5/73% و 73% مادران کاملاً راضی و راضی بودند و در بیمارستانهای غیرآموشی در طی مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان به ترتیب 1/67%، 80% و 4/81% کاملاً راضی و راضی بودند. تفاوت در رضایتمندی مادران در مراحل لیبر، زایمان و بعد از زایمان در بین بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی از لحاظ آماری معنی¬دار بود (001/0P به طور کلی، میزان رضایتمندی مادران از بعد اخلاقی مراقبت¬ها در طول مرحله لیبر پایین بود که لزوم اقدامات مناسب جهت بهبود کیفیت حمایت اخلاقی از مادران را در طول این مرحله مشخص می¬کند. بهبود کیفیت حمایتهای اخلاقی در این مرحله ممکن است از طریق تشویق اعضای تیم بهداشتی قابل دستیابی باشد.

کد مقاله 15500
تعداد بازدید 802

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397