• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مخاطبان و برنامه هاي تلويزيون: قرائت زنان از آگهي هاي بازرگاني تلويزيون
شماره ویرایش
تعداد صفحات 30
نویسنده مهری بهار - علی حاجی محمدی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1390
زبان فارسی
کلید واژه تلویزیون  زن  نقش‌های جنسیتی  بازنمایی  تبلیغات تجاری  مخاطبان  خوانش  
موضوع زن و تبليغ     زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي    
چکیده بازنمايي زنان در رسانه ها، يكي از مسائل مهم اجتماعي و فرهنگي به ويژه د رسانه ملي صدا و سيما است. آگهي هاي بازرگاني در اين رسانه به عنوان ژانر تلويزيوني، علاوه بر پيامي درباره كالا و خدمات، گفتمان ثانويه اي را درباره جامعه، فرهنگ و نقش هاي جنسيتي برمي سازد. هدف اصلي اين مقاله بررسي قرائت ها و خوانش هاي زنان از آگهي هاي بازرگاني تلويزيون پيرامون بازنمايي نقش هاي جنسيتي از منظر مطالعات فرهنگي است. براي دستيابي به اين هدف، از روش كيفي مصاحبه گروهي متمركز، استفاده شده و سپس برداشت هاي مصاحبه شوندگان تحليل گرديد. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه آگهي هاي بازرگاني توجهي به تحولات فرهنگي ـ اجتماعي و تغيير نقش هاي جنسيتي در جامعه در جنبه هاي مختلف نداشته، بلكه بيانگر بازنمايي از وضعيت گروه حداقلي از زنان مي باشد. در حال حاضر، گروه هاي مختلف زنان وارد گفتمان هاي مختلف شده اند و به تدريج وارد گفتمان هاي ديگر نيز خواهند شد. در صورت ادامه اين روند از سوي گروه هاي مختلف زنان و عدم بازنمايي يا سوء بازنمايي از آنها در رسانه، مخاطباني كه خوانشي معارض با برنامه ها دارند، به بازانديش ترين گروه ها تبديل خواهند شد.

کد مقاله 13755
تعداد بازدید 775

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397