عنوان
|
بررسي اثر بخشي آموزش رويكرد تحليل ارتباط محاوره اي بر بهبود روابط مادرـ فرزندي درپسران مقطع راهنمايي شهرستان دزفول |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
یوسفعلی عطاری - سعیده سخاوت |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی اجتماعی (يافتههای نو در روانشناسی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
8 - دى - 1389 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندی رابطه مادر کودک تحلیل ارتباط متقابل
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط خانوادگي مشاوره خانواده
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعيين اثر بخشي آموزش مبتني بر تحليل ارتباط محاوره اي بر بهبود روابط مادرـ فرزندي دانش آموزان بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان دزفول بود، كه از اين ميان تعداد 54 نفر به طور تصادفي چندمرحله اي انتخاب و در دو گروه آزمايشي (27 نفر) و كنترل(27 نفر) گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش مقياس رابطه ي ولي ـ فرزندي (PCRS) بود. براي اجراي اين پژوهش از طرح پيش آزمون- پس آزمون- پيگيري با گروه گواه استفاده شد. آموزش مبتني بر تحليل ارتباط ماهواره اي در 8 جلسه اي 5/1 ساعته و بر روي مادران گروه آزمايشي اجرا شد. براي تحليل داده ها علاوه بر آمار توصيفي، روش آماري تحليل و كوواريانس چدند متغيري و تك متغيري استفاده شد. نتايج آزمون فرضيه ها حاكي از تأييد همه فرضيه هاي پژوهش بود و نشان داد كه آموزش مبتني بر تحليل ارتباط ماهواره اي باعث بهبود روابط مادر- فرزندي و مؤلفه هاي آن شامل عاطفه ي مثبت، آزردگي و سردرگمي نقش، همانند سازي و ارتباط يا گفت و شنود مي شود كه اين يافته ها در سطح 05/0>Pمعني دار بودند.
|