• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نيازهاي درماني و مراقبتي خانواده بيماران رواني پس از ترخيص از مرکز روانپزشکي فرشچيان شهر همدان
شماره ویرایش
تعداد صفحات 7
نویسنده فاطمه چراغی - فرشید شمسایی - هدیه ریاضی
مشخصات نشریه دوفصلنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 2 پیاپی 34
تاریخ انتشار پاييز و زمستان - 1389
زبان فارسی
کلید واژه ترخیص  خانواده بیماران روانی  نیازهای مراقبتی  نیازهای درمانی  
موضوع خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده    
چکیده مقدمه و هدف: نيازهاي بيماران رواني و خانواده هاي آنان متعدد و متنوع بر حسب مراحل مختلف بيماري متفاوت هستند. براي فراهم آوردن مراقبت همه جانبه براي برخي از بيماران رواني، طيف وسيعي از خدمات مورد نياز است. هدف از اين مطالعه تعيين نيازهاي درماني و مراقبتي بيماران رواني پس از ترخيص از بيمارستان فرشچيان شهر همدان در سال 1389 مي باشد.
روش کار: اين پژوهش مطالعه اي توصيفي - مقطعي است.در اين مطالعه 200 خانواده بيمار که با تشخيص اسکيزوفرني، اختلالات خلقي اوليه و اختلال وسواس- اجباري بستري و تحت درمان هاي روانپزشکي قرار داشتند يک ماه پس از ترخيص مورد ارزيابي قرار گرفته اند.روش نمونه گيري بصورت در دسترس بود و ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه و شامل دو بخش بود: الف- سوالات مربوط به مشخصات دموگرافيک ب- سوالات در رابطه با ارزيابي نيازهاي درماني و مراقبتي بيماران پس از ترخيص
نتايج: از نظر مشخصات دموگرافيک، ميانگين سني بيماران 38/5 سال و 68 در صدد مرد و 32 در صد زن بودند. تشخيص هاي بيماري شامل 35/5 درصدد اسکيزوفرني؛ 21/5 در صد افسردگي؛ 31/5 در صد اختلال دوقطبي تيپ I : 5/5 درصد اختلال وسواس- اجبار و 6 درصد تشخيص نامشخص داشتند. ميانگين طول مدت بيماري 4/3 سال بود. اکثريت خانواده هاي بيماران رواني نيازهايي مانند مشاوره منظم توسط متخصص، ارائه مراقبت در جامعه، پيگيري درمان پس از ترخيص، آموزش به بيمار و خانواده، بازتواني رواني و اجتماعي را مهم مي دانستند.
نتيجه نهايي: خدمات روانپزشکي و سلامت روان در جامعه بايد طيفي وسيعي از تسهيلات را براي رسيدگي به نيازهاي درماني و مراقبتي بيماران تامين کنند که اين خدمات شامل مراقبت سرپايي، ايجاد مراکز مبتني بر جامعه، مراقبتهاي حمايتي، مراکز نگهداري از بيماران، حمايتهاي شغلي، حرفه اي و بازتواني و تامين نيازهاي اساسي از قبيل پناهگاه و لباس مي باشد.

کد مقاله 12863
تعداد بازدید 950

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397