عنوان | ارتباط سبک فرزندپروری والدین با مهارتهای اجتماعی و جنبههایی از خود - پنداره دانش آموزان دبیرستانی |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشور رفتار - دانشگاه شاهد - علمی پژوهشی سال 14 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | ارديبهشت - 1386 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودپنداره مهارتهای اجتماعی فرهنگ ایرانی سبک فرزندپروری |
موضوع | تربيت در خانواده حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده مهارتهاي زندگي هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
اهداف پژوهش حاضر عبارت بودند از 1) بررسی رابطه بین نحوه ادراک از سبک فرزندپروری والدین و مهارتهای اجتماعی و 2) بررسی رابطه بین نحوه ادراک از سبک فرزندپروری والدین و جنبههایی از خود ـ پنداره. برای این منظور 256 دانش آموز دبیرستانی شیراز، دو آزمون زمینه یابی نگرشها و ادراکات دانش آموز (SAPS) و مهارت های اجتماعی ماتسون (MESSY) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که در فرهنگ ایرانی، ادراک از خانواده به عنوان قاطع و / یا مستبد، پیش بینی کننده رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی افراد؛ و ادراک از خانواده به عنوان صمیمی و حمایت کننده، پیش بینی کنندة تمامی جنبههای خود ـ پنداره دانش آموزان است. نتایج با توجه به یافتههای حاصل از مطالعات بین فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. |
کد مقاله | 12814 |
تعداد بازدید | 1046 |
|