عنوان
|
تأثیر بازی های رایانه ای با درجات مختلف خشونت روی ایمونوگلوبولینA بزاقی: اثر تعاملی جنسیت و سنخ شخصیتی |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
احمدعلی نوربالا - احمد علیپور - مژگان آگاه هریس |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد سال 15 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار
|
شهريور - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان سنخ شخصیتی ایمونوگلوبولینA بزاقی بازیهای رایانهای
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازی های رایانه ای بر ایمونوگلوبولین A بزاقی در نوجوانان دختر و پسر پایه اول راهنمایی انجام شده است. \r\nمواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه از نوع تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. به این منظور 209 نفر از دانش آموزان، شامل 108 دختر و 101 پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12 سال) به روش خوشه ای تصادفی از میان مدارس راهنمایی مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب و به 9 گروه تقسیم شدند. از میان 9 گروه، 8 گروه به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازی های رایانه ای درجه بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح با و بدون موسیقی) پرداختند. 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه بعد از پایان بازی، نمونه های بزاق آزمودنی های گروه های آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) در لوله های آزمایش جمع آوری شد و بلافاصله به منظور سنجش میزان ایمونوگلوبولین A بزاقی با روش نفلومتری به آزمایشگاه منتقل گردید. همچنین کلیه آزمودنی ها به گویه های پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. \r\nیافته ها: نتایج پژوهش نشان دادند که تغییرات ایمونوگلوبولین A بزاقی به واسطه بازی های رایانه ای معنادار است و این تغییرات تحت تأثیر سطوح مختلف سنخ شخصیتی روان پریشی خوبی است. همچنین تغییرات ایمونوگلوبولین A بزاقی تحت تأثیر جنسیت در تعامل با موسیقی متن بازی ها است. \r\nنتیجه گیری: تغییرات ایمونوگلوبولین A بزاقی تحت تأثیر وجود یا عدم وجود موسیقی متن بازی، سنخ شخصیتی و جنسیت آزمودنی است.
|