• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش ترکیب جنسیتی دانش‌آموزان در شاخه‌های نظری و مهارتی بر نرخ ورود دختران و پسران به دانشگاه‌ها
شماره ویرایش
تعداد صفحات 23
نویسنده راضیه ظهره‌وند - فریده ماشینی - فائزه منشی
مشخصات نشریه فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) - مركز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 23 پیاپی 2
تاریخ انتشار تابستان - 1389
زبان فارسی
کلید واژه آموزش نظری  آموزش مهارتی  فاصله‌های جنسیتی  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     جنسيت و توسعه / زن و توسعه / زن در برنامه‌هاي توسعه    
چکیده آموزش نوعی سرمایه‌گذاری برای فعالیت اجتماعی و اشتغلا نیروی کار محسوب می‌شود. در نظام آموزشی ایران تأمین و پرورش نیروی انسانی مورد نیاز جامعه (اعم از زن و مرد) با هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی و نظری در دوره‌ی متوسطه صورت می‌پذیرد. هدف این پژوهش؛ تحلیل ترکیبِ جسیتیِ دانش‌آموزانِ مدارس متوسطه در شاخه‌های نظری و مهارتی و نقش آن در پذیرش دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها است. این پژوهش با تکیه بر نظریه‌های مدیریت منابع انسانی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی، از طریق مراجعه به اسناد و اطلاعات موجود در سال‌نامه‌های آماری وزارت آموزش و پرورش در یک دوره‌ی ده‌ساله (برنامه‌های دوم و سوم توسعه، 1384ـ1375) انجام شده است. نتایج نشان داد، در تمام سال‌های تحصیلیِ مورد مطالعه، نسبت دانش‌آموزان پسر در سال اول متوسطه بیش از دانش‌آموزان دختر بوده، اما در طی این دوره‌ی ده‌ساله نرخ ثبت‌نام دختران در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی همواره بیشتر از پسران بوده است. هم‌چنین علیرغم افزایش حضور دختران در رشته‌های مهارتی در طی این دوره، پسران از فرصت‌ها و امانات بیشتری برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های مهارتی برخوردار بوده‌اند. تنوع بیشترِ رشته‌های مهارتی و وجود مدارس فنیِ بیشتر در سطح کشور برای پسران، از جمله‌ی این فرصت‌ها بوده‌است. دست‌رسی و حضور بیشتر آنان در رشته‌های نظری، زمینه‌ساز ایجاد فاصله‌های جنسیتی در دوره‌های پیش‌دانشگاهی و پذیرش بیشتر دختران در دانشگاه‌ها شده‌است.

کد مقاله 12536
تعداد بازدید 750

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397