| عنوان | تصویر قهرمان ـ زن در داستانهای عاشقانه منظوم فارسی با تکیه بر منظومه های لیلی و مجنون |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 17 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه سبکشناسی نظم و نثر فارسی سال 4 شماره 2 پیاپی 12 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | تصویر منظومه غنایی لیلی و مجنون صنایع ادبی رنگ واژه قهرمان زن |
| موضوع | شخصيتها / اشخاص / مشاهير زن عشق زن - ديدگاهها |
| چکیده |
در منظومه های غنایی، زنان یکی از ارکان پایدار و تاثیر گذارند بطوری که براحتی توان تغییر روند داستان را دارند. آشنایی با جلوههای مختلف شخصیت ایشان موجب آگاهی هرچه بیشتر از جریان قصه خواهد شد ترسیم سیمای قهرمان ـ زن در داستانهای عاشقانه به کمک رنگ واژه و تصویر ـ که خود از صنایع ادبی شکل میگیرد ـ از دیرباز در ادب فارسی وجود داشته است. بطوری که با مطالعه نوع گفتار، شخصیت و منش ایشان در جریان داستان میتوان به میزان تاثیر گذاری آنها بر سایر نقش آفرینان پی برد.\r\nدر این پژوهش از سه منظر یاد شده به شخصیت لیلی در منظومه لیلی و مجنون به عنوان بخش کوچکی از ادب غنایی خواهيم پرداخت تا طرحی روشن از قهرمان ـ زن در داستانهای عاشقانه منظوم ـ اگر چه مختصر ـ ارائه گردد. رنگهایی که در توصیف قهرمان مورد نظر به کار رفتهاند جنبههای مختلف وجودی او مثل پایداری در رابطه عاشقانه، تلخ مزاجی، غرور زنانه، نفوذناپذیری، معصومیت و صداقت و در عین حال اندوه درونیش را آشکار میسازد. از منظر واژگانی توصیفات منفی و مثبت در نگاه دوستداران و منتقدان وی را میتوان دریافت. همچنین است واژههایی که رویکرد معنوی ـ عاطفی یا مادی دارند. به لحاظ دستوری بالاترین بسامد واژگانی در توصیف وی از آن اسم و صفت و در گستره صنایع ادبی نیز این برتری نخست از آن استعاره و سپس تشبیه است. |
| کد مقاله | 12194 |
| تعداد بازدید | 1065 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...