عنوان
|
واژگان و اصطلاحات فرهنگي جهاني (18) فمينيسم (2) |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
علی اصغر قرهباغی |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه گلستانه - مسعود شهامی پور - علمی تخصصی سال 5 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
ارديبهشت - 1383 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فمینیسم هنر فمینیستی جنبش زنان نقد فمینیستی هنر زنانه موج دوم فمینیسم پست مدرنیسم
|
موضوع
|
زن و هنر جنبش زنان جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي فمينيسم، مفاهيم، موضوعات و دانشها مردسالاري / پدرسالاري
|
چکیده
|
شکل منسجم نقد فمينيستي در دهه 1970 در کنار هنر فمينيستي و ادبيات و فيلم و عکاسي پديدار شد. نويسنده در اين نوشتار،ابتدا تاريخچه نقد فمينيست را بيان نموده و راجع به موج دوم فمينيست اطلاعاتي را ارئه مي کند.وي از نويسندگاني چون کيت ميلت و بتي فرايدن ياد کرده که چگونه متعصبانه از فمينست حمايت مي کند ايشان عقيده داشتند هر امر شخصي،سياسي هم هست؛ اما اين آغاز کار بود و زنان باچند مسئله اساسي روبه رو بودند که شرح مبسوط اين مسائل در مقاله بيان شده است .نويسنده در نوشته اش با اشاره به آثار هنري و تجسمي تازه اي که در پايان دهه ي 1960 \r\nو اوايل دهه 70 پديدا شد،اظهار مي دارد که اين هنرمندان در آثار شان نه نشاني از شکل و شرايط تاريخي و اجتماعي زنان بچه مي آيد ،نه مي توان دست کم از لحاظ ظاهر آن را دستکار زنان به شمار مي آورد. نويسنده همچنين نقدها و جدل هاي متفاوت زنان را نسبت به اين آثار شرح مي دهد و چون بررسي جزئيات اين جدل ها باعث مي شود که تصور روشني از فمنيسم بدست دهد اشاره مي کند که به هر تقدير زنان نگترخانه هاي اختصاصي خود را داير کردند و به انتشار مجلات و ادبيا تجسمي زنانه پرداختند . در اين بين زنان در صدد آن آن بودند که مسئله را روشن کنند که چرا در تمام ادوار ،زبان تاريخ هنرناب گرايانه و ذهني بوده و بر آمده از يک فرهنگ متعالي و اغلب مردانه تصور شده است.
|