ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تاثير رفتار درماني شناختي در کاهش اضطراب دختران نوجوان با اختلال اضطراب فراگير
شماره ویرایش
تعداد صفحات 10
نویسنده مرجان علیرضایی مطلق - زینب اسدی
مشخصات نشریه فصلنامه کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 1
تاریخ انتشار 1388
زبان فارسی
کلید واژه دختران  رفتار درمانی شناختی  نوجوانی  اختلال اضطراب فراگیر  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن     جنسيت و مشاوره / زنان و مشاوره    
چکیده هدف: اين پژوهش به منظور بررسي اثر درمان شناختي – رفتاري در کاهش اضطراب دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير انجام شده است.\r\nروش: آزمودنيهاي پژوهش 62 دختر 17-15 ساله مبتلا به اختلال اضطراب فراگير بودند که از طريق پرسشنامه‌ي نگراني پن استيت و مصاحبه تشخيصي به وسيله روان پزشک انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جاي داده شدند. براي بررسي اثر درمان شناختي – رفتاري در کا هش اضطراب قبل و بعد از درمان شناختي – رفتاري از آزمون اضطراب کتل استفاده شد. داده‌هاي گردآوري شده با بهره‌گيري از آزمون آماري t و آمار توصيفي تحليل شد.\r\nيافته‌ها: يافته‌هاي اين پژوهش نشان داد که بين ميانگين نمرات اضطراب آزمودني‌ها در گروه آزمايش و گواه قبل از درمان شناختي – رفتاري هيچ تفاوت معناداري وجود ندارد. در حالي که بعد از درمان شناختي – رفتاري نمرات اضطراب آزمودنيهاي گروه آزمايش کمتر از گروه گواه بود. همچنين، بين ميانگين نمرات اضطراب آزمودني‌ها در گروه آزمايشي در تست اضطراب کتل قبل و بعد از درمان شناختي – رفتاري تفاوت معنا داري مشاهد شد.\r\nنتيجه گيري: درمان شناختي – رفتاري سبب کاهش اضطراب در دختران نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگير مي‌شود.

کد مقاله 11910
تعداد بازدید 1130

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397