• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير و نقش نگرش فرهنگي جامعه، نهاد خانواده و توسعه ارتباطات در گرايش زنان به آموزش عالي
شماره ویرایش
تعداد صفحات 11
نویسنده بهجت یزدخواستی - محمدجواد لیاقتدار - فتانه نقوی - فاطمه سمیعی
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 20 شماره 1 پیاپی 33
تاریخ انتشار بهار - 1388
زبان فارسی
کلید واژه جامعه  زنان و آموزش عالی  خانواده  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده    
چکیده از آنجايي كه امروزه حضور زنان در اجتماع به لحاظ بهره‌مندي جامعه از توانمندي‌هاي آنان و برخورداري ايشان از امكانات جامعه در جهت رشد و تعالي فرد و اجتماع پسنديده است؛ لذا زمينه‌هاي تسهيل مشاركت زنان به عنوان نيمي از منابع انساني در تسريع فرآيند توسعه و فضاسازي فرهنگي در عرصه جهاني و تحقق عدالت اجتماعي امري ضروري به نظر مي‌رسد. هدف از انجام اين پژوهش بررسي تأثير نگرش فرهنگي جامعه، نهاد خانواده و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در گرايش زنان به آموزش عالي بوده است.\r\nطرح تحقيق توصيفي از نوع علي ـ مقايسه‌اي و تركيبي از كمي ـ كيفي بود. به اين منظور از ميان كليه دانشجويان دختر دانشگاه‌هاي دولتي اصفهان به طور تصادفي ساده متناسب با حجم تعداد 206 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 38 سوالي و مصاحبه نيمه سازمان يافته بود. روايي پرسشنامه بر اساس نظرات پنج متخصص دانشگاهي سنجيده شد و پايايي آن با كمك ضريف آلفاي كرونباخ 0/93 برآورد گرديد. داده‌ها با استفاده از تكنيك‌هاي آماري T تك متغيره و تحليل واريانس دو طرفه (مانوا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.\r\nنتايج نشان داد كه نگرش فرهنگي جامعه، نهاد خانواده و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات بيش از سطح متوسط در گرايش آن‌ها به آموزش عالي موثر بوده است. بدين معنا كه ارتقاء سطح فرهنگي جامعه (عمدتاً خانواده‌ها) و اصلاح نگرش رهبران جامعه و نيز توسعه فناوران اطلاعات و ارتباطات زمينه‌هاي گرايش بيشتر زنان به آموزش عالي را فراهم ساخته است. بنابراين لازم است سيستم آموزش عالي كشور در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) محدوديتي بين زن و مرد قائل نشود. در پايان توصيه‌هايي ارائه شده است از جمله تداوم حمايت مديريت كشور و سيستم آموزش عالي در فراهم‌سازي زمينه‌هاي ارتقاء علمي زنان در كشور.

کد مقاله 11844
تعداد بازدید 1014

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397