• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي تأثير عوامل اقتصادي بر گرايش به ناهنجاري اجتماعي و راه‌كارهاي انتظامي ـ اجتماعي پيشگيري از آن (مطالعه موردي روسپيگري خياباني)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 33
نویسنده اکبر وروایی - مرتضی نیازخانی - حسن کلاکی
مشخصات نشریه فصلنامه انتظام اجتماعی - دانشگاه علوم انتظامی - علمی پژوهشی سال 2 شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1389
زبان فارسی
کلید واژه عوامل اقتصادی  روسپی‌گری خیابانی  حرفه روسپی‌گری  
موضوع آسيب‌شناسي اجتماعي زنان     روسپي‌گري     اقتصاد خانواده     جنسيت و جرم / زن و جرم / جرائم زنان     روابط جنسي    
چکیده هدف: پژوهش حاضر شناسايي عوامل اقتصادي مؤثر بر گرايش به روسپيگري خياباني در تهران بزرگ از منظر جامعه‌شناسي است؛ زيرا پديده روسپيگري خياباني به عنوان يك مسئله و آسيب‌اجتماعي در جامعه ايران پديدار شده است.\r\nروش: تحقيق حاضر از نوع كاربردي و از لحاظ روش توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري آن را كليه روسپيان خياباني در شهر تهران تشكيل مي‌دهند و حجم نمونه با توجه به پراكندگي جامعه آماري 512 نفر به روش نمونه‌گيري در دسترس مورد مطالعه و بررسي قرار گرفتند و گردآوري داده‌هاي پژوهشي حاضر از پرسشنامه و مصاحله استفاده شده است.\r\nيافته‌ها: يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه ميانگين سن شروع روسپيگري حدود 19 سالگي است كه اولين تجربه جنسي نامشروع، آثار مهمي بر گرايش آنان به اين حرفه فراهم كرده است. لذت جنسي و كسب ثروت، عامل اصلي گرايش روسپيان به روسپيگري نبوده، بلكه وضيعت مالي بسيار بد روسپيان، بي‌شغلي يا شغل نامناسب، بي‌سرپرستي، بدسرپرستي يا وضعيت اقتصادي بسيار بد همسران و والدين آنان از يك سو، تمكن مالي خوب و بسيار خوب متقاضيان مناطق شمال تهران بزرگ از سوي ديگر، شرايط را براي روسپيگري خياباني مهيا كرده است. لذا روسپيگري خياباني براي روسپيان به عنوان يك حرفه تلقي مي‌شود كه براي گذران زندگي معيشتي خود يا خانواده خود، فعاليت مي‌نمايند.\r\nنتايج: نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد كه از ميان 20 عامل، عامل اقتصادي به ميزان 20 درصد به عنوان عامل مؤثر و غيرقابل انكار بر گرايش افراد به روسپيگري شناخته شده است. به‌طوري كه عامل اقتصادي بيشترين قدرت اثرگذاري بر گرايش پاسخگويان به حرفه روسپيگري است.

کد مقاله 11780
تعداد بازدید 1133

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397