عنوان
|
اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی نمونه موردی دو دبیرستان دخترانه شهر تهران |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
ناصر فکوهی - فرشته انصاری مهابادی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه انسانشناسی (نامه انسانشناسی سابق) - انجمن انسانشناسی ايران - علمی پژوهشی سال 2 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1382 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جوانان آموزش و پرورش طبقه اجتماعی دختران اوقات فراغت تهران شخصیت پایه
|
موضوع
|
اوقات فراغت زنان جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقاله حاضر پژوهشی انسان شناختی در حوزه شهری و اوقات فراغت است.اساس کار در این پژوهش مبتنی بر نقش و تأثیرگذاران اوقات فراغت بر شکل گیری شخصیت افراد و نیز ایجاد و پیدایش گونه های شخصیتی متأثر از چنین فرایندی است.
افراد مورد مطالعه، دو گروه از دختران دبیرستانی شهر تهران بوده اند.اعضای گروه الف از بعد اقتصادی و فرهنگی وسلسله مراتب طبقاتی در زمره طبقه بالا و افراد گروه ب در طبقه پایین جامعه تعریف شده اند.نگرش ها ورویکردهای خانواده های خانواده های گروه اول بیشتر مدرن و گروه دوم سنتی است.نتایج پژوهش نشان میدهند که این رویکردها و نیز پایگاه اقتصادی و فرهنگی چنین خانواده هایی در نوع گذران فراغت هر گروه اثر گذاشته است به طوری که دختران گروه الف از تنوع فراغتی بیشتری برخوردار بوده و علاوه بر گذران فراغت در خانه در خارج از خانه نیز فعالیت دارند و بر عکس فراغت گروه ب بسیار کم تنوع و محدود بوده و تا حد زیادی در فعالیت های داخل خانه متمرکز است.نتایج اوقات فراغت در گروه اول، فرصت تفریح و سرگرمی بیشتری را برای آنها فراهم کرده و موجب شده است خصایص و رفتارهای شخصیتی خاصی چون برون گرایی، اجتماعی بودن،فعال و خلاق بودن در آنها شکل بگیرد و در مواردی به دلیل عدم توجه و عدم کنترل و مدیریت صحیح به وسیله خانواده برخی هنجار شکنی های زیان بار نیز در آنها دیده شده است.عوامل یاد شده و نیز شرایط سخت زندگی، دختران گروه ب را مجبور به انجام کارهای سنگین در خانه کرده، بنابراین فرصت تفریح و سرگرمی را از آن ها گرفته است.این عوامل سبب بروز و پیدایی خصایص و رفتارهای شخصیتی خاص و گاه نامطلوبی نیز شده است نظیر درون گرایی، انزوا، انفعال، نداشتن خلاقیت، شرم، خجالت و کم رویی
|