عنوان
|
تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بازی و ایفای نقش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد تغذیه دوران بلوغ |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
محمدمهدی هزاوهای - محمدحسین تقدیسی - اکبر حسن زاده - حمیدرضا محدث حکاک |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه گامهای توسعه در آموزش پزشکی - دانشگاه علوم پزشكی كرمان، مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكی - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
1385 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ سخنرانی ایفای نقش تغذیه دانشآموزان روش آموزشی بازی
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاوره خانواده
|
چکیده
|
ایفای نقش جهت آموزش تغذیه در دوران بلوغ انجام شد.\r\nروش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، به طور تصادفی 6 کلاس اول راهنمایی دختران (جمعا 174 دانش آموز) از 4 ناحیه آموزش و پرورش شهر مشهد شرکت کردند. این شش کلاس به صورت تصادفی به سه گروه آموزشی شامل سخنرانی، بازی و ایفای نقش اختصاص یافنتد و هر گروه در دو جلسه آموزشی مربوط به خود شرکت کردند. آگاهی و عملکرد دانش آموزان قبل، بلافاصله یک ماه پس از آموزش به وسیله پرسشنامه در چک لیستی که روایی و پایابی آن مورد تأیید قرار گرفته بود، سنجیده شدند.\r\nیافته ها: بر اساس یافته ها، میانگین (انحراف معیار_+) نمره آگاهی بلافاصله بعد از آموزش در گروه سخنرانی 9 /49 (5/ 11_+)، در گروه بازی 57 (9/ 8_+) و در گروه ایفای نقش 61 (12_+) به دست آمده که به ترتیب 1/ 20 (6/ 11_+)، 29 (11_+) و 5/ 30 (5/ 11_+) نمره نسبت به قبل از آموزش، افزایش معنی داری داشته است. میانگین نمره آگاهی بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در هر سه گروه، تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/ 0_P). میزان آگاهی در دو گروه ایفای نقش و گروه بازی افزایش بیشتری نسبت به گروه سخنرانی داشته است. همچنین ماندگاری عملکرد در گروه ایفای نقش به طور معنی داری بیش از سخنرانی و بازی بود (0001 /0_P).\r\nنتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش توصیه می گردد در برنامه آموزش بهداشت مدارس، خصوصا آموزش تغذیه دوران بلوغ از روش های پویاتر و مؤثرتری همچون بازی و به ویژه ایفای نقش، متناسب با اهداف آموزشی که مشارکت فعال فراگیران را در فرآیند آموزش فراهم می کند استفاده شود، تا علاوه بر افزایش بازده آموزشی، موجب ماندگاری بیشتر اثرات آموزش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان گردد.
|