عنوان | رابطه ي مهارت های مقابله ای با سلامت روان در میان دانشجو معلمان زن |
شماره ویرایش | |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه سال 2 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مهارتهای مقابلهای سلامت روانی و دانشجو معلمان زن |
موضوع | افسردگي زنان بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي مشاغل زنان |
چکیده |
هدف اصلی این مطالعه، تعیین رابطة بین «مهارتهای مقابلهای» با «سلامت روانی» در میان دانشجو معلمان زن نهادها و مراکز آموزش عالی شهر بوشهر در سال تحصیلی 89 – 88 بود. به همین منظور، نمونهای 170 نفری از دانشجویان به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها دو ابزار معتبر «پرسشنامة مقابلة فراکنشی گرین گلاس» و «پرسشنامة سلامت عمومی گلدبرگ» به کار گرفته شد. به منظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، استفاده شد. تحلیل همبستگی نشان داد که بین مقیاسهای پرسشنامة مهارتهای مقابلهای و سلامت روانی و خرده مقیاسهای آن رابطة معکوس معنی دار وجود دارد. همچنین، تجزیه و تحلیل رگرسیون آشکار کرد که مهارت مقابلة بیش فعال مهمترین پیش بینی کنندة سلامت روانی و خرده مقیاسهای آن (نشانههای جسمانی، اضطراب و بی خوابی)؛ مهارت مقابلة عقلانی مهمترین پیش بینی کنندة ناکارآمدی اجتماعی و مهارت مقابلة پیشگیرانه مهمترین پیش بینی کنندة افسردگی شدید آزمودنیها بوده است. |
کد مقاله | 11548 |
تعداد بازدید | 897 |
|