عنوان
|
بررسي و مقايسه کارايي خانواده در ارتباط با وضعيت تحصيلي دانشجويان موفق و ناموفق دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج ـ سال تحصيلي 88 ـ 1387 |
شماره ویرایش
|
|
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
عطا شاکریان - طهمورث آقاجانی هشجین |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای جامعهشناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1388 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی کارایی خانواده وضعیت تحصیلی دانشجویان موفق و ناموفق
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر مقايسه کارايي خانواده در ارتباط با وضعيت تحصيلي دانشجويان موفق و ناموفق دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج است. روش پژوهش از نوع مطالعه توصيفي ـ پسرويدادي است. نمونه مورد تحقيق 227 نفر (109 دختر 118 پسر) از دانشجويان دانشگاه در مقاطع تحصيلي از کارداني تا دکتراي حرفهاي در نيمسال اول سال تحصيلي 88 ـ 87 است که بر اساس نمونهگيري طبقهبندي تصادفي انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده آزمون طرح ارزيابي خانواده (FAD) بر اساس الگوي مکمستر بود. يافتههاي پژوهش نشان دهنده رابطه معنيدار بين کارايي خانواده با وضعيت تحصيلي دانشجويان موفق و ناموفق است. همچنين در آزمون خرده مقياسهاي رابطه معنيداري بين خرده مقياس همراهي عاطفي با وضعيت تکميلي دانشجويان موفق و ناموفق وجود دارد و ميانگين نمرات در خردهمقياسهاي آزمون FAD نشانگر عملکرد مطلوبتر خانوادههاي دانشجويان موفق در مقايسه با خانوادههاي دانشجويان ناموفق است. از نتايج ديگر پژوهش اينکه بين جنسيت، بومي و غيربومي بودن و نوع دانشکده با کارايي خانواده رابطه معنيداري مشاهده نشد. از يافتههاي پژوهش ميتوان استنباط کرد که کارايي خانواده بيشتر روي جنبههاي ديگر رفتار مانند شخصيت روابط اجتماعي دانشجويان تأثيرگذار است و وضعيت تحصيلي دانشجويان بيشتر تحت عوامل ذهني و برخي عوامل اجتماعي است.
|