• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش رسانه‌های نوین با تأکید بر ماهواره و اینترنت بر هویت فرهنگی دانشجویان (مطالعه موردي: دانشجويان چهارمحال و بختياري)
شماره ویرایش
تعداد صفحات 8
نویسنده احمد آذین - کبری پیرمحمدی
مشخصات نشریه  پژوهش‌های جامعه‌شناختی (پژوهشنامه علوم اجتماعي سابق) - دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار - علمی پژوهشی سال 2 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1387
زبان فارسی
کلید واژه هویت  اینترنت  رسانه  هویت فرهنگی  ماهواره  وضعیت اجتماعی اقتصادی  دانشجویان عضو  
موضوع زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات     زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي     هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده پیشروی سریع وسایل ارتباط جمعی به ویژه اینترنت و ماهواره اکثر قشرها خصوصاً دانشجویان را با سیل عظیمی از سوژه‌ها، داده‌ها و اطلاعات و برنامه‌های منتوع از سراسر جهان مواجه می‌سازند که بدون تردید تغییرات فرهنگی در حوزه‌های مختلف زندیگ آنان را سبب خواهد شد.\r\nبا توجه به موضوع تحقیق یعنی «بررسی نقش رسانه‌های نوین با تأکید بر ماهواره و اینترنت بر هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری»، محقق درپی شناخت تأثیر متغیرهای زمینه‌ای که شامل جنس، محل سکونت، وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، انگیزه استفاده از رسانه و میزان پایبندی به موازین اسلامی برهویت فرهنگی استفاده کنندگان از رسانه‌های نوین است می‌باشد.\r\nدر این پژوهش متغیر مستقل رسانه‌های نوین با تأکید بر ماهواره و اینترنت و متغیر وابسته هویت فرهنگی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی می‌باشد و جامعه آماری پژوشه شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری است که از میان آنها 390 نفر براساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. روش نمونه‌گیری نیز خوشه‌ای چند مرحله‌ای می‎باشد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه که دارای سؤالاتی مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته بوده بدست آمد. اطلاعات مندرج در پرسشنامه از طریق آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از پنج فرضیه مطروحه فرضیه‌های (1، 3، 4، 5) که به ترتیب با متغیرهای مستقل (جنسیت، وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، انگیزه استفاده، از رسانه و میزان پایبندی به موازین اسلامی) مطرح شده‌اند، دارای رابطه‎ی معناداری بوده اند و مورد تأیید قرار گرفتند. امام فرضیه (2) با متغیر مستقل (محل سکونت) به علت عدم وجود رابطه معنادار تأیید نشد.

کد مقاله 11479
تعداد بازدید 1819

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397