| عنوان | تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی و تعارض نقش در بین معلمان زن و مرد استان اصفهان |
| شماره ویرایش | |
| تعداد صفحات | 4 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه آموزه - سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان - علمی تخصصی شماره 17 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1382 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | رضایت شغلی تعهد سازمانی دلبستگی شغلی تعارض نقش جنسیت و دلبستگی شغلی جنسیت و تعهد سازمانی |
| موضوع | اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي |
| چکیده |
در سال های اخیر، سه مفهوم رضایت شغلی، دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی که جزء حیطه نگرش های سازمانی می باشند، توجه زیادی را به خود معطوف ساخته اند. نویسنده در پژوهش حاضر، تفاوت های جنسیتی را در دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار داده است. در این راستا، پژوهشی بین تعدادی از معلمان زن و مرد دوره متوسطه در استان اصفهان انجام شده است. شکل کوتاه مقیاس دلبستگی شغلی که شامل شش سؤال می باشد و توسط لودال و کحبز ساخته شده به عنوان ابزار تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. متغیرهای پژوهش، تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی، تفاوت های شغل ادراک شده و تعارض نقش کار با خود می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بیانگر آن است که تفاوت معنی داری بین سطوح دلبستگی شغلی در بین نمونه مردان و زنان به دست نیامده است؛ لذا زنان بهتر از مردان می توانند تعارض نقش را تحمل کنند و این تعارض در میزان دلبستگی شغلی آنان کمتر تأثیر می گذارد. هم چنین تعارض نقش در زنان با تعهد سازمانی کمتر از مردان رابطه دارد و تعهد سازمانی مردان نسبت به زنان بیشتر می باشد. |
| کد مقاله | 10492 |
| تعداد بازدید | 2653 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...