ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه تاثير سه روش آموزشي بر ميزان آگاهي دختران دبيرستاني شهر گرگان نسبت به بيماري ايدز
تعداد صفحات 6
نویسنده علی‌اکبر عبداللهی - عین‌ اله ملایی - قنبر روحی
مشخصات نشریه فصلنامه پیاورد سلامت سال 2 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه سخنرانی  دانش‌آموزان  میزان آگاهی  دفترچه آموزشی  روش‌ آموزشی  ایدز  
موضوع ايدز     بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده زمينه و هدف: ميزان شيوع ايدز در كشورهاي مختلف از جمله ايران رو به پيشرفت است، براي پيشگيري از اين بيماري اكثر دانشمندان معتقد به آموزش همگاني هستند. به نظر مي رسد كيفيت يادگيري به ميزان وسيعي به كيفيت آموزش بستگي دارد و يكي از عوامل مهم و موثر در كيفيت آموزش، روش تدريس است. لذا ما بر آن شديم كه سه روش سخنراني، استفاده از دفترچه آموزشي و سخنراني توام با دفترچه آموزشي را در ميزان آگاهي دختران دبيرستاني شهرگرگان نسبت به بيماري ايدز بسنجيم.\r\nروش بررسي: اين پژوهش به صورت نيمه تجربي چهار گروهي انجام گرفت. جامعه پژوهش كليه دانش آموزان دبيرستاني منطقه يك شهرگرگان بود كه به صورت تصادفي تعداد 88 دانش آموز از چهار دبيرستان و در هر دبيرستان يكي از مجموعه كلاسهاي سوم دبيرستان انتخاب شدند. ابزار گرد آوري داده ها، پرسشنامه بوده است كه طبق برنامه از قبل تعيين شده در دو مرحله ميزان آگاهي مورد سنجش قرار گرفت. مرحله اول قبل از مداخله و مرحله دوم دو هفته بعد از مداخله و در گروه شاهد هيچ مداخله اي صورت نگرفت، نتايج داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش هاي آماري تي زوج و تست توكي مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. \r\nيافته ها : ميزان آگاهي قبل و بعد از آموزش درگروه اول (شاهد) و گروه دوم (دفترچه آموزشي) تفاوت معني داري نداشته است. در گروه سوم (روش سخنراني) بين ميزان آگاهي دانش آموزان در قبل و بعد از آموزش اختلاف معني داري وجود داشت. در گروه چهارم (سخنراني و دفترچه آموزشي) نيز بين ميزان آگاهي قبل و بعد از آموزش اختلاف معني داري وجود داشت. با توجه به آزمون آماري تست توكي بين گروه اول و سوم و همچنين بين گروه اول و چهارم در ميزان آگاهي اختلاف معني داري وجود داشت، اما بين بقيه گروه ها تفاوت معنادار نبود. \r\nنتيجه گيري: با توجه به نتايج، روش سخنراني توام با استفاده از دفترچه آموزشي يكي از بهترين روشها در افزايش آگاهي دانش آموزان نسبت به بيماري ايدز است. هر چند كه روش استفاده از سخنراني به تنهايي نيز با عث افزايش آگاهي مي شود.

کد مقاله 10311
تعداد بازدید 908

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397