عنوان
|
بررسي نقش و پايگاه اجتماعي زن و مرد در فيلم هاي دهه هفتاد سينماي ايران |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
وحید قاسمی - احسان آقابابایی - رضا صمیم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه هنرهای زیبا - پردیس هنرهای زيیا دانشگاه تهران - علمی پژوهشی پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سینمای ایران پایگاه اجتماعی فیلمهای ایرانی دهه هفتاد نقش اجتماعی
|
موضوع
|
زن و اجتماع / مشارکت اجتماعي زنان زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
فيلم هاي سينمايي متأثر از شرايط اجتماعي در هر جامعه است. از آنجايي كه ميان هستي مستمر جامعه و اين حقيقت كه پاره اي از مردم قدرت و امتيازاتي بيش از ديگران دارند، يك ارتباط ضروري وجود دارد؛ مي توان تفاوت در نقش و پايگاه اجتماعي شخصيت هاي اول فيلم هاي سينمايي را نيز موازي با اجتماع واقعي تلقي كرد. هدف پژوهش حاضر بررسي اين تفاوت ها در طول دهه هفتاد است. به دليل آنكه جنبش دوم خرداد در اين دهه روي داده است، طبيعي به نظر مي رسد كه ميان پايگاه و نقش اجتماعي شخصيت هاي فيلم ها در نيمه اول و دوم دهه هفتاد نيز تفاوت وجود داشته باشد. براي اجراي اين پژوهش 47 فيلم به روش نمونه گيري سيستماتيك از ميان كل جامعه آماري گزينش شدند و تحليل محتواي كمي به عنوان روش شايع بررسي فيلم ها، مورد استفاده قرار گرفت. يافته ها نشان مي دهد كه در فيلم هاي سينمايي، پايگاه اجتماعي مردان بالاتر از پايگاه اجتماعي زنان بازنمايي شده است. ولي با توجه به تغييراتي كه در موقعيت زنان در جامعه روي داده، اين تفاوت در فيلم هاي نيمه دوم دهه هفتاد معنادار نيست . همچنين از ميزان نقش هاي خانوادگيِ زن و مرد در نيمه دوم كاسته شده و بر ميزان نقش هاي شغلي،جنسيتي و شهروندي آنها افزوده شده است.
|